Kenner cadeau: de achtergrond

 In Nieuws

SGP-Houten deed zorgwethouder Jana Smith een ‘kenner cadeau‘. De kenner is Karin van den Broek. In dit artikel meer over Karin en haar ervaring met de zorg via de gemeente Houten.

Dankbaar
Karin van den Broek benadrukt dat zij altijd de benodigde hulp gekregen heeft, die zij als gezin nodig had. Daar is zij dankbaar voor. Zaken kunnen beter, al dan niet vanuit cliënt perspectief. Simpele zaken kunnen al veel impact hebben op cliënten.

Buitenspelen
Kwaliteit zit soms in kleine dingen. Een simpel voorbeeld. Haar zoon van 11 zou een reparatie van zijn rolstoel krijgen op een heerlijke zonnige dag in de herfstvakantie. De leverancier zou tussen 12 en 17 uur langskomen. Voor iedereen vervelend om te moeten wachten natuurlijk, maar Karin vond het echt niet leuk om haar zoon te moeten vertellen dat hij niet wat verder van huis naar buiten mag. Gelukkig kwam de monteur al om 13.30 en kon Axel nog lekker buiten gaan spelen!

Maanden wachten
Karin vindt maatwerk in procedures erg belangrijk. Met een rolstoelafhankelijk kind in de groei is het logisch dat er na een paar jaar een nieuwe rolstoel moet komen. Als de ergotherapeut van het revalidatiecentrum dan al goed heeft onderbouwd dat er een grotere maat van dezelfde rolstoel nodig is, vindt zij het onzinnig dat er nog maanden gewacht moet worden op een keukentafelgesprek en dat de besluitvorming daarna ook nog de nodige tijd in beslag neemt.

Feedback
De ervaring van Karin van den Broek is dat de gemeente in het verleden niet altijd open stond voor feedback. Maar positieve voorbeelden heeft Karin ook. In het verleden mochten hulpmiddelen niet gerepareerd worden door de fietsenmaker in de buurt. De leverancier namens de gemeente zei dat dan de garantie verviel. Maar in de praktijk is het veel doelmatiger om even naar de fietsenmaker te gaan voor een kleine reparatie, zoals de vervanging van een remkabel van een handbike. De nieuwe leverancier namens de gemeente staat dit wel toe en zorgt er zelfs voor dat je binnen drie dagen het geld terug op je rekening gestort krijgt.

Goedkoop is duurkoop
Tenslotte, ook in de zorg geldt “goedkoop is vaak duurkoop”. Goedkoop is niet altijd de oplossing. Als je met een goedkope oplossing vastloopt, kan een cliënt hier veel nadeel van ondervinden. Zelfs toename van fysieke problemen en vermindering van zelfredzaamheid. En uiteindelijk kost het de gemeente veel geld om zaken weer te herstellen.

 

Aanbevolen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Start met typen en druk op Enter op te zoeken

Kenner cadeau