Amendement: dubbel grondgebruik zonnevelden

In Amendementen

Ondergetekende(n) stelt/stellen het volgende amendement voor:

Beslispunt 1 als volgt te wijzigen:

1. het Uitnodigingskader zonnevelden vast te stellen met dien verstande dat aan het Uitnodigingskader onder paragraaf Landschappelijke inpassing de volgende tekst wordt toegevoegd:

Dubbel grondgebruik verdient de voorkeur. Bij elk initiatief dient te worden aangegeven of de functie van opwekking van zonne-energie samen kan gaan met reeds aanwezige of andere ruimtelijke functies, zoals bijvoorbeeld agrarische functies als weidegang en vrije uitloop voor kippen.

Toelichting:

De functie van opwekking zonne-energie kan samengaan met reeds aanwezige of andere ruimtelijke functies. Tussen de rijen (of bij hogergeplaatste opstellingen ook onder de opstelling) kunnen bij grondopstellingen agrarische functies plaatsvinden zoals weidegang en vrije uitloop voor kippen. Het dubbel ruimtegebruik biedt veel voordelen en voorkomt dat waardevolle agrarische grond niet wordt benut. Dit amendement wil het belang van dubbel grondgebruik benadrukken.

Wouter van den Berg

Fractievoorzitter SGP-Houten