Beantwoording: vervolg vragen SGP over onrust koopgarantregeling Houten

In Schriftelijke vragen

De gemeente Houten heeft zich een aantal jaren geleden sterk gemaakt om betaalbare koopwoningen voor jongeren (starters) te realiseren. Jongeren konden van Viveste woningen kopen met een korting. Met een (aanvullende) lening van maximaal dertigduizend euro via een regeling van de gemeente Houten konden deze jongeren een koopwoning kopen. Bij verkoop moet de woning aan Viveste worden aangeboden die verplicht is de woning terug te kopen, waarna partijen elk een deel van de winst of de waardedaling voor zijn rekening neemt. Dit laatste afhankelijk van de individuele afspraken die gemaakt zijn.

Meer dan 200 koopgarantwoningen zijn via deze regeling op de woningmarkt gekomen. Wij zijn inmiddels een aantal jaren verder en een deel van deze jongeren gaat verhuizen, bijvoorbeeld door een gewijzigde gezinssituatie. Conform afspraak bieden zij hun koopgarantwoning aan Viveste aan. Die laat de woning taxeren. Echter, Viveste doet deze teruggekochte woningen niet meer in de verkoop, maar onttrekt deze woningen aan het bestand koopwoningen en bestemd deze woningen vervolgens als sociale huurwoning. Dit is waarschijnlijk de reden dat de waarde van de teruggekochte koopgarantwoningen sterk daalt. Gevolg is dat de verkoper met een restschuld wordt geconfronteerd, wat tot problemen leidt bij de aankoop van een nieuwe woning. De restschuld blijkt veelal niet te kunnen gefinancierd worden.

SGP Houten heeft tweemaal schriftelijke vragen gesteld. De tweede keer met het CDA. Middels deze link vindt u de reactie van het College op de tweede set vragen. Hieronder onze reactie op de tweede set vragen.

Het College van Houten vindt dat woningcorporatie Viveste zich moet richten op haar kerntaak: huurwoningen toegankelijk maken voor mensen met een kleine beurs. Dat schrijft het College in antwoorden op vragen van SGP en CDA. Dat dit ten koste gaat van jongeren die via datzelfde Viveste door middel van een koopgarantregeling een woning hebben gekocht, die bij verkoop verrassend weinig opleveren en worden omgezet in sociale huurwoningen, is daar blijkbaar ondergeschikt aan. De jongeren uit de koopgarantwoningen hebben het nakijken.
Het College reageert afwijzend op het verzoek van SGP en CDA om in gesprek met de jongeren te gaan. Gezien de onrust die onder de koopgarant woningbezitters is ontstaan vindt de SGP dit onacceptabel. In de eerstvolgende raadsvergadering, op 20 september, zal de SGP het College alsnog via een motie oproepen dit gesprek wel aan te gaan met Houtense jongeren.

Pascal Ooms

Raadslid SGP