Bijdrage SGP aan debat over rapport Rekenkamercommissie over burgerparticipatie

In Nieuws

Voorzitter.

De SGP bedankt de Rekenkamer voor het onderzoek dat is verricht (zie deze link). Daarbij maak ik een aantal observaties.

• Begrijpelijkerwijs gaat het rapport vooral uit van dé raad, dé burger, en dé politiek. Maar die bestaan niet. Afhankelijk van onderwerp, moment en belang, zien we binnen deze groepen verschillende gradaties van betrokkenheid en posities.
  • De raad hoedt inderdaad het algemeen belang, maar tegelijk kijken politieke partijen ook naar dat belang door de bril van dat deel van de samenleving waarmee zij zich in het bijzonder verbonden voelen en waardoor zij gelegitimeerd zijn.
  • Als het gaat om burgerparticipatie zien we vooral dat mondige burgers in staat zijn in actie te komen. We moeten ons bewust zijn van de stem van de niet-mondige Houtenaar, en daar ook een plek voor zoeken.
  • Het is van belang om onze burgers ruimte te geven als dat kan. En natuurlijk, politieke partijen maken daar per thema verschillende afwegingen over. Maar als een grote groep inwoners zegt een onderzoek naar de mening van Houtenaren over koopzondagen te willen, of verzoekt of het buitenzwembad volgend jaar weer open gaat, dan vind ik dat dit hier veel te makkelijk terzijde wordt geschoven door college en raad.
  • Wat burgerparticipatie betreft vind ik een belangrijk aandachtspunt dat we als overheid, landelijk en lokaal, op dit moment teveel vragen van burgers. Én iedereen moet werken, én vrijwilliger, én mantelzorg verlenen, en overal over meepraten, en zich kenbaar maken aan de raad. etc. Dat moeten we ons goed realiseren.
  • Als politiek moeten we vooral ook zichtbaar zijn. Als ik alles lees en iedere bijeenkomst bezoek, ben ik het merendeel van mijn tijd kwijt aan het lezen van stukken of in dit huis. Waar hele nuttige dingen gebeuren, maar minstens zo belangrijk is uit het gemeentehuis, in de samenleving zijn. Daarom ook de oproep om meer buiten dit huis te vergaderen, in de wijken.
  • Als politiek en gemeente moeten we benaderbaar zijn voor onze inwoners, ons ja, ja, en ons nee, nee laten zijn.

De SGP stemt in met het raadsvoorstel, en wil de commissie bestuurlijke vernieuwing vragen concreet te bezien of er veranderingen in onze werkwijze nuttig zijn, en hoe de ontwikkelagenda op een goede manier kan worden toegepast.

Wouter van den Berg

Fractievoorzitter SGP Houten