Bijdrage SGP inzake Fort Honswijk tijdens raadsvergadering van 20 september jl.

Als je iets voor één euro krijgt… moet je gaan opletten! Is dat wel echt een mooie deal? Daar kom ik zo op terug. Als Houtenaren zijn we trots op Fort Honswijk. En prachtig cultuurhistorisch bouwwerk, op een mooie locatie. Met potentie. Dat staat dus buiten kijf. Maar is het de taak van de gemeente om zulke gebouwen aan te kopen? De SGP houdt het principe erop na dat het in beginsel niet de taak van een overheid is om op deze manier te ondernemen en forten aan te kopen. Honswijk is jaren al eerder op de markt gezet, en dat was niet succesvol, het is niet verkocht aan een marktpartij. Natuurlijk, zo’n marktpartij zou zelf behoorlijk wat geld moeten meenemen om het terrein op te knappen en gebruiksklaar te maken. Maar het feit dat er niemand in wilde stappen is wel een belangrijk signaal. Als er iemand verstand heeft van ondernemen is het de ondernemer wel. En het feit dat de overheid bij aankoop dan dus extra geld in moet leggen, maakt het een subsidiefort.

Nu ligt tóch het voorstel voor ons om Honswijk aan te kopen. Zo zouden we onder andere méér en directere invloed krijgen op wat er precies kan en mag. Maar we moeten niet doen alsof er geen enkele invloed is als het verkocht wordt aan een marktpartij. Het is en blijft grond van de gemeente Houten, we hebben instrumenten om kaders te stellen bij wat er precies mogelijk is op het terrein van Honswijk.

De principiële vraag of de aankoop van een fort wel tot de taak van de lokale overheid behoort, is niet de enige vraag, er zijn meer problemen. Of uitdagingen, zo u wilt. Overbekend is inmiddels de verkeerskwestie. De huidige infrastructuur van dit deel van het Eiland van Schalkwijk is helemaal niet berekend op nog meer bezoekers. Het kraakt al in zijn voegen, we hoorden vorige week dat er veel meer ongelukken gebeuren dan er worden gemeld. Het is de bedoeling dat méér mensen het fort gaan bezoeken, en die moeten het fort ook bereiken. Ja, deels over water, maar een heel groot deel gewoon over land. Over de dijk. Omdat de dijken in de toekomst versterkt gaan worden liggen daar ook kansen om de veilige bereikbaarheid te vergroten. En voor de zomer 2017 komt u met een visiedocument over dit vervoersvraagstuk op het Eiland van Schalkwijk. Op zichzelf prima en ook hoognodig, maar de SGP mist een integrale aanpak. Het lijkt wel of de wethouder de salamitactiek toepast, alles komt in op zichzelf staande brokjes langs. De aankoop van een fort hier, ontwikkeling van recreatie daar, het vervoersvraagstuk weer langs een eigen traject, enzovoorts.

Voorafgaand aan de behandeling van dit raadsvoorstel hebben diverse inwoners, belanghebbenden en organisaties zich laten horen. Twee daarvan, de Milieuwerkgroep Houten en de stichting Leefbaarheid Tull en ’t Waal, hebben constructief meegedacht, en diverse elementen aangereikt om het raadsvoorstel te verbeteren. Er zit dan wel een ruimtelijke ontwikkelingskader bij de stukken, maar een aanvullend inhoudelijk ontwikkelingskader mist. Maak dat nog, en ga daarin niet alleen in op de cultuurhistorische waarde, maar ook op de ecologische waarde en het logistieke vraagstuk. En beschouw dat dan samen met de geplande recreatieve ontwikkelingen op het Eiland van Schalkwijk en Tull en ’t Waal. En biedt dat in samenhang aan, aan de raad. Dat amendement dien ik hierbij in, want als de meerderheid van de raad het fort wil kopen, wil ik, en met mij CU, CDA, HA, GL en ITH graag dat het voorstel uit dit amendement daar onderdeel vanuit maakt.

Dan terug naar de principiële vraag, die voor de SGP de doorslag geeft voor of tegen het gehele voorstel te stemmen. We hebben Kasteel Heemstede nog vers in het geheugen. We steken nu 500.000 euro Houtens geld in het fort. Het is wat je noemt wel een subsidiefort. Wat gaat de wethouder doen als na een paar jaar blijkt dat er nog meer gemeenschapsgeld naartoe moet? Komt u excuses maken? Vindt u het logisch? Trekt u het boetekleed aan? Ik hoor graag de reactie van de wethouder. Het mag helder zijn dat zo’n situatie voor de SGP niet als acceptabel wordt gezien.

Honswijk, prachtig fort, mooie kansen, maar geen overheidstaak. Ik zou m’n overheidseuro euro er niet zomaar voor geven.

Wouter van den Berg