Column: Het gaat niet goed…..

In Columns

Ik heb er weer een half uur voor in de rij gestaan. De ambachtelijk gebakken wafels tijdens de Brinkmarkt in Schalkwijk. Onovertroffen kwaliteit, bruin gebakken door een zestal dames. Voor 1 euro per wafel. Of ik dat maar even in het Groentje wilde zetten. Geen geld natuurlijk voor een dergelijk stukje ambacht van Schalkwijkse receptuur. Als iedereen die de wafels kocht (en dat zijn er een aantal als je een half uur in de rij staat) aanstaande zondag in de kerk zit, dan kan men in Schalkwijk de Brinkmarkt opheffen. Dan brengt de collecte al genoeg op. Sprekend met de ceremoniemeester van de markt wist hij me te vertellen dat het wel terugloopt in die 19 jaar dat de Brinkmarkt nu gehouden wordt. Bovendien de leeftijd van de organisators loopt voor sommigen al in de tachtig. Er is dus jonge aanwas en kerkgang nodig…….

Wat ook terugloopt (en niet zo klein beetje ook) is onze krijgsmacht. Het kan u niet zijn ontgaan; kabinetten met vleugjes links hebben onze krijgsmacht volledig uitgehold. Tanks zijn afgeschaft (dan kunnen ze ook niet kapot gaan), er is een gebrek aan kogels (hoe bestaat het), er zijn meer kapotte dan werkende voertuigen en we oefenen te weinig. Het zijn zomaar een paar problemen waar het uitgedunde Nederlandse leger mee kampt. Er is een miljard euro nodig om ons leger weer een beetje op niveau te krijgen. Oud-politici trokken hierover aan de bel, waaronder voormalige defensieministers. De dreiging neemt toe. We worden in Europa omringd door brandhaarden, maar wij kijken een andere kant op en hebben ondertussen onze brandweer ontmanteld. Tijdens de koude oorlog vochten we een verbale strijd uit over de afschrikwekkende werking van wapens. Rechts wilde liever een raket in de tuin dan een Rus in de keuken. Links wilde in de keuken wel een bakje thee zetten om met de Russen te praten. En nog steeds vinden partijen wapens geen optie voor duurzame vrede. Op zich klopt dat natuurlijk wel, maar daar heb je dan wel twee partijen voor nodig die dat vinden….. en dat vergeten we gemakshalve….

Nu wil ik niet de “koude oorlog” aanwakkeren, maar het is dringend nodig dat onze politici de verantwoordelijkheid weer nemen om burgers fatsoenlijk te beschermen tegen mogelijk naderend onheil. Waar dat dat dan ook vandaan komt; Rusland, Midden Oosten, terrorisme, religieus radicalisme, sektarisch geweld en zo kunnen we nog wel meer dreigingen opsommen.

Waar zijn de tijden gebleven van onze helden als Michiel de Ruyter en Maarten Harpertszoon Tromp. We hebben er alleen nog straatnaambordjes en standbeelden van. Dergelijke helden hebben we niet meer………. het is nu behelpen.