Column: Rustige jaarwisseling…

In Columns

De burgemeester van Den Haag is tevreden. Er werden tijdens oud en nieuw (alleen al) in Den Haag “slechts” 47 auto’s in brand gestoken. Geen wrakken, maar gewoon auto’s waar u en ik dagelijks in rondrijden. De tevredenheid bestond hieruit dat het er 5 minder waren dan een jaar geleden.

In ons vaderland was de Nieuwjaar schade ruim 10 miljoen. Schade aan bedrijven, overheidseigendommen, scholen en letsel­schade zijn hierin niet meegenomen!!  Er zijn 1.300 arrestaties verricht. Er waren 8.500 incidenten, er werden 115 hulpverleners belaagd en bedreigd en er waren 30.000 politieagenten op de been. En met deze cijfers hadden we volgens kenners een rustige jaarwisseling. De stijgende trend is positief omgebogen. Ja, politici kunnen dat (zo) mooi zeggen. Een belronde van de NOS  bij onze buren leverde een heel ander beeld op. Bij onze oosterburen waren er rondom de Berlijnse Brandenburger Tor ruim een miljoenmensen op de beenom  oud en nieuw te vieren.  Naar verluid liepen er 85 agenten rond. Geen noemenswaardige incidenten. In België en Frankrijk evenzo. Overigens mag je in België alleen maar met een vergunning vuurwerk afsteken en dat vaak ook nog op een afgelegen plek. Op de radio mocht een bekende socioloog uitleggen waarom wij ons tijdens oud en nieuw niet kunnen beheersen. Volgens de socioloog (en die kan het toch weten) omdat we lak hebben aan gezag en steeds individualistischer worden. Het geweld tegen gezagsdragers is natuurlijk al helemaal bizar. Mensen die zich soms met gevaar van eigen leven inzetten voor de samenleving worden bedreigd en belaagd. Hoe idioot kan het worden. Op diezelfde radio hoorde ik hoe men met supersnelrecht, jongeren met een taakstraf een paar uur papier lieten prikken. Sommigen erkenden dat zij te ver waren gegaan . Anderen waren zo dronken geweest (tijdens oud en nieuw) dat men niet eens wist waarvoor men liep te prikken. De rechter moest het hen vertellen. Helemaal idioot werd het toen een tweetal zich tijdens de taakstraf (papierprikken) wederom misdroeg. Ze werden heengezonden met een boete. U had het moeten horen, hoe men tekeer ging tegen het gezag. En die laten we papier prikken en met een boete wegkomen? Zulke criminelen moeten we verplicht laten heropvoeden en tijdelijk van hun vrijheid beroven. Er staan nog cellen zat leeg. “Maar”, zo vroeg de interviewer aan de socioloog: “hoe lossen we dit op?” Hij wist het ook niet. “Het bijzondere fenomeen doet zich voor dat als er iets voorvalt, we roepen om regels maar als de regels er eenmaal zijn, roepen we weer dat ze afgeschaft moeten worden”. Als iemand die er voor heeft doorgeleerd al niet weet hoe we dit moeten oplossen. Wie dan wel?

Zo’n zesduizend jaar geleden werden er 10 “regels” opgesteld. Gegeven aan Mozes opde bergSinaï. Exodus 20.  Als we ons daaraan zouden houden zou de wereld er al heel anders uitzien. Denk ik……. Maar ook, als het hier om gaat, is de roep om deze “regels af te schaffen” heel groot………..

Een veilig, geregeld en gezegend 2012