Column: Tweeduizendvijfentwintig………….

In Columns

In de tijd van Pipo en Swiebertje telde Houten 4.000 inwoners.  Het telefoonboek stond vol met Van Rooijen, Sturkenboom, Kemp en Hoogendoorn. Bijnamen maakten het onderscheid.  De wereld in Houten, Schalkwijk, ’t Goy en Tull en ’t Waal was overzichtelijk ingedeeld in Roomsen en Protestanten. De kerken waren niet te missen. Je kocht bij Boekhout je zuivel, bij Bom en Van der Wielen je brood; Je Hofnars of Willem II Senoritas bij Van Rossum. Bij Van Hal je kruidenierswaren of, niet veel later, alles bij de ENKABE (supermarkt) aan de Clausstraat. Dorpskapper Arris Harskamp knipte nog voor minder dan 10 gulden. De smid zat nog gewoon in het Oude Dorp en veldwachter Van Garderen hield qua openbare orde alles in het gareel. De Boerenleenbank schreef je spaarcenten gewoon nog in een schriffie. Met oud en nieuw staken we wat oude auto’s in brand op Het Plein (onder toeziend oog van de hermandad en de brandweer) en van zo ongeveer iedere woning stond de achterdeur gewoon open. Door de voordeur kwamen alleen de pastoor of de dominee. De bovenmeester mocht toen nog gewoon een tik uitdelen met een liniaal en in de appelpluktijd was zo ongeveer het hele dorp aan het werk. Want ja, we waren (en zijn nog steeds) de Betuwe van Midden Nederland. Daar hebben we de meest prestigieuze prijs van Houten aan te danken: De Appelplukker. Op 10 mei a.s. reiken ze er weer een uit heb ik vernomen. Maar nu? Nu gaat Houten nadenken over haar toekomst.  Zelfs tot 2025. Toe maar. Daar mogen alle lijsttrekkers aanstaande donderdag hun tanden op stukbijten.

Tweeduizendvijfentwintig. Wat zal het zijn?

• We betalen 25% meer belasting.
  • Inmiddels hebben we 2 coffeeshops
  • Betaald parkeren is ingevoerd in Het Oude Dorp, Het Rond, Castellum  en de voorzieningengebieden (o.a. sportvelden)
  • Vanwege de bezuinigingen moeten we de plantsoentjes en heggen zelf maaien respectievelijk snoeien en wordt de graffiti nog maar 1 maal per jaar verwijderd.
  • De grootwinkelbedrijven zijn alle zondagen open. De (kleine) zelfstandige winkelier heeft om die reden helaas zijn winkel moeten sluiten.
  • Nog steeds is er geen cameratoezicht op onveilige plekken.
  • Het onderhoud aan de wegen is drastisch verminderd. We zetten er nu, net zoals men dat in België doet, een bord bij: ‘slecht wegdek’.
  • In het centrum is inmiddels hoogbouw verrezen.

Dat in 2025!? Kan (niet)(het) waar zijn!? Het is aan u, volgende week woensdag. Er valt weer wat te kiezen…