Column: Vertrouwen……….

In Columns

De politie is het vertrouwen in de politiek verloren. Aanleiding was het geweld tijdens “oud en nieuw” richting hulpverleners. Het was voor de zoveelste keer weer raak maar helaas komt de politiek niet met maatregelen om dit kwaad in te dammen. En niet alleen de politie is het vertrouwen verloren, zo blijkt…….. Dat we het niet over een gering probleem hebben zal duidelijk zijn. Immers je wilt toch niet leven in een banenrepubliek waar een stel malloten de dienst uitmaken. Onze, politiek zwaar gehavende, VVD minister deed een tweet (lekker makkelijk) de wereld ingaan met de boodschap dat ook hij het geweld op hulpverleners veroordeelde. Tjsa…. En dan moet dit kabinet al vier jaar lang in staat geweest zijn om er wat aan te doen. Bizar. Is het dan zo gek dat, zoals we onlangs lazen, meer dan 50% van het politiepersoneel op de PVV gaat stemmen. Het omgaan met elkaar en het afnemende vertrouwen is geen “klein bier” . Dat blijkt ook wel uit het feit dat volgens een peiling van het Sociaal Cultureel Planbureau, de verruwing van de omgangsvormen en immigratie de belangrijkste problemen van ons land zijn. Gevolgd door de ouderenzorg, inkomen en politiek/bestuur. Warme gevoelens voor de EU zijn er evenmin. De politiek blijkt niet in staat vertrouwenwekkend op te treden. Sterker nog. Zo ging onze minister president met het NEE van het Oekraïne referendum aan de haal. Uitkomst: een JA met een bijlage. Om vervolgens omstandig uit te leggen dat de Nederlander dat ook met een NEE bedoeld zou hebben. Het is hetzelfde als een mooie BWM bestellen en een barrel geleverd krijgen met het argument; u had toch een vervoerswens? Nederlanders laten zich niet meer om de tuin leiden. Het is dan ook niet gek dat PVV zo hoog in de peilingen staat. En laten we nu de kiezers van de PVV (hoewel niet mijn partij zoals u weet) niet wegzetten als een stelletje mafkezen. PVV stemmers zijn voor het overgrote deel hele nette mensen. PVV vult “slechts” het gat op wat de traditionele partijen hebben achtergelaten. Politici kijken meewarig naar een Brexit en naar de verkiezing van Trump. Bestempelen het als onbegrijpelijk. Als de politiek zich zo blijft wentelen in het eigen gelijk, blijft wegkijken van de problemen en elkaar de bal toespeelt, dan staat ons nog wat te wachten tijdens de komende verkiezingen….

Ik wens u een gezond en veilig 2017.