Fietspaden moeten veiliger!

 In Nieuws

Voor Pascal Ooms, nummer 2 op de kandidatenlijst van de SGP Houten, is het belangrijk dat de fietspaden in Houten veilig zijn. In Houten worden de fietspaden steeds drukker en zijn er steeds meer vervoersmiddelen met wisselende snelheden. Dit levert soms gevaarlijke situaties op. Hoe voorkomen wij dat in Houten?

 

Houten zet zich voornamelijk in op fietsveiligheid van jongeren onder de 18 jaar. Extra aandacht is er voor fietsveiligheid rondom scholen; en terecht. Ooms: “Onze zoon van 11 vroeg of ze bij het kruispunt op het fietspad bij de Lange Wetering en de Zonnewijzer geen fietsstoplicht konden plaatsen?”. Het liefst ziet de SGP op verschillende plekken in Houten een scheiding van snel en langzaam verkeer op de fietspaden. Ooms: “Vooral op de route naar de Dikke Boom zouden wij het fiets- en autoverkeer uit elkaar willen halen door een extra aansluiting  voor autoverkeer op de Rondweg”. In het buitengebied pleit de SGP al jaren voor vrij liggende fietspaden, zoals het vorig jaar gerealiseerde fietspad naar ’t Goy.

 

Met de statistieken van de fietsongevallen is nog iets aan de hand: ze laten een toenemend onzeker beeld zien. De politie registreerde in 2011 maar 12% van de ernstige fietsverkeersslachtoffers. “Wij weten zo goed als niets van ongevallen met beperkt letsel”. De gemeente Houten heeft hier alleen zicht op via o.a. meldingen van   brandweer, politie en telefoontjes en brieven van bewoners. Zijn er plekken waar het onveilig is met de fiets? Laat het de gemeente weten!

Landelijk is een trend te zien dat steeds meer senioren betrokken raken bij ongevallen. Voor een deel heeft dit te maken met het toegenomen gebruik van de elektrische fiets. Een hogere snelheid leidt tot een grotere kans op ongelukken. Maar ook ongelukken met obstakels en stoepranden, of ongelukken bij het op- en afstappen nemen toe. Ooms: “de SGP steunt de reductie van het aantal obstakels op het fietspad. Maar ook verlaging van stoepranden en verbreding en beter onderhoud van fietspaden moeten meer aandacht krijgen. Ook de overlast van (snelle) scooters op de fietspaden moet harder aangepakt worden”.

Aanbevolen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Start met typen en druk daarna op enter