Oproep tot debat over samenwerking in de Kromme Rijn

In Schriftelijke vragen

Beste collega fractievoorzitters,

In de lokale geschreven media konden we vorige maand vernemen welke optie Wijk bij Duurstede inzet om hun eigen toekomst veilig te stellen. Het herindelingspook lijkt onze buurgemeenten Bunnik en Wijk op te jagen. Het Vikingendorp langs de Rijn wil, zo blijkt uit reacties vanuit de politiek, niks met Houten te maken hebben. Het college van Wijk zoekt derhalve liever de samenwerking met Bunnik, hoewel de raad eerst een SWOT-analyse wil uitvoeren. De lokale VVD en SP waren de enige die op voorhand al de samenwerking met Bunnik wilden inzetten. Anderzijds zijn andere partijen als CDA en PCG meer gecharmeerd van de Heuvelrug.
Kortom, er wordt veel gesproken over ons zonder ons. Althans zo komt het ons voor.

Deze week kreeg ik het besluitenlijstje van het college onder ogen en constateerde dat er op 31 januari 2007 tussen Bunnik en Houten op wethouderniveau contacten zijn geweest inzake samenwerking binnen de KRG (Kromme Rijn Gordel).

De raad van Wijk heeft zich reeds publiekelijk uitgelaten over samenwerking. Het lijkt ons zinvol dat wij als raad van Houten elkaar ook eens bevragen over onze kijk op samenwerking binnen de KRG. Zoals jullie wellicht weten is mijn fractie altijd een warm voorstander geweest van samenwerking binnen deze regio. Onze uitstraling past meer bij de KRG dan bij bijvoorbeeld het stadse Nieuwegein. Als SGP-fractie hebben wij de indruk dat Wijk (als het over herindeling mocht gaan) inderdaad beter bij de Heuvelrug kan aansluiten en Bunnik, Odijk en Vechten bij Zeist. De kernen Werkhoven, Langbroek en Cothen passen meer bij Houten. Althans in onze beleving en beeldvorming.

Terug naar het doel van mijn reactie op alle ontwikkelingen binnen de KRG.
Ik wil dit onderwerp (bij deze) graag aan de orde stellen in het eerstvolgende seniorenconvent met het verzoek in de eerstvolgende cie Bestuur een debat te houden over onze positie binnen KRG. Het lijkt ons goed om ook binnen deze regio onze visie te markeren.
Wij zien uit naar jullie visie over dit onderwerp.

Ontvang een hartelijke en staatkundig gereformeerde groet,

ttkn: griffie en college van B&W