Schriftelijke vragen SGP: informatievoorziening over de spoorramp uit 1917 en andere historische gebeurtenissen

In Schriftelijke vragen

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1. Bent u bekend met het artikel De Spoorramp van Houten; Onder de passagiers is ook Koningin Wilhelmina uit ’t Groentje van 6 juni 2017 en de berichtgeving van RTV Utrecht over deze gebeurtenis uit het verleden?
  2. Bent u met SGP-Houten van mening dat het levend houden van historische gebeurtenissen van belang is voor de Houtense samenleving van vandaag en morgen? Kunt u dit toelichten?
  3. Houten kent de TRAP-route, die als doel heeft het verleden zichtbaar te maken. In welke mate wordt gebruik gemaakt van deze fietsroute, beantwoordt de Trap-route aan zijn doel en hoe is de staat van het onderhoud van de objecten?
  4. Ziet u mogelijkheid om informatie over de spoorramp die 100 jaar geleden in Houten plaatsvond toe te voegen aan de TRAP-route? Zo ja, hoe en waar wilt u dit vormgeven? Zo nee, bent u bereid los van de TRAP-route informatievoorziening over de historische gebeurtenis te realiseren in de buurt van het voorval?
  5. Zijn er meer historische gebeurtenissen waarvan u het goed acht op daaraan gerelateerde plekken informatie te geven, naast de plekken waar dit al het geval is? Wilt u hier met kenners van de Houtense geschiedenis en de lokale VVV over in gesprek te gaan?

Wouter van den Berg

Achtergrondinformatie:

Artikel uit het Groentje,  berichtgeving RTV Utrecht.