Schriftelijke vragen SGP over gedwongen openstelling winkels op zondag

In Schriftelijke vragen

Afgelopen maanden hebben wij diverse winkeliers gesproken over de zondagsopenstelling en de effecten hiervan. Hieruit komt een zeer diverse beeld, van voor- en tegenstanders en van omzetverlies en stijging. Winkeliers willen over het algemeen zelf kunnen kiezen over hun openingstijden.

Helaas bereiken ons berichten dat ondernemers moreel of zelfs contractueel onder druk worden gezet om op zondag open te gaan. De voorzitter van de ondernemersvereniging heeft diverse malen in het Groentje opgeroepen om de winkels op alle zondagen open te doen. Echter horen wij ook dat DTZ winkeliers onder druk zet en wijst op op contractuele verplichtingen en zelfs dreiging met boete. DTZ zet eenzijdig druk zonder overleg. Daarnaast was ten tijde van contractondertekening nog geen sprake van vergaande zondagsopenstelling in Houten. Maandelijks zal door DTZ gecontroleerd worden of winkels daadwerkelijk open zijn of niet. De SGP en CU schrikken hiervan en vinden dit zeer zorgelijk. Fundamentele vrijheden staan op de tocht.

De landelijke politiek heeft zeer recent een motie aangenomen waarin de regering wordt opgeroepen maatregelen te nemen, zodat keuzevrijheid om de winkel op zondag gesloten te houden altijd gewaarborgd wordt. Maar ook onze eigen gemeenteraad heeft bij het vrijgeven van de openingstijden op zondag unaniem middels een motie aangegeven dat er geen dwang mocht worden uitgeoefend op winkeliers (motie 2015-001, 10 februari 2015 jl).

Wij stellen de volgende vragen aan het College:

• Welke signalen bereiken u over de druk op ondernemers en/ of werknemers over zondagsopenstelling?
  • Herkent u het bovenstaande geschetste beeld?
  • Wat vindt u de druk die op ondernemers gezet wordt om hun winkel op zondag open te stellen?
  • Is de verantwoordelijk wethouder bereid om uitvoering te geven aan de genoemde motie en zo snel mogelijk in gesprek te gaan met DTZ / Altera en ondernemers?
  • Mocht dit niet voldoende resultaat opleveren, dan willen wij de wethouder vragen of hij in overleg met de raad te komen tot een uitspraak, zodat de keuzevrijheid van ondernemers blijft gewaarborgd. Kunt u zich hierin vinden?