Tegenwind en de dag van……….

In Columns

Ik had er nog nooit van gehoord, maar hij is weer verreden. Voor de tweede keer. Het Nederlands kampioenschap (NK) “Tegenwindfietsen”. Je moet er maar opkomen. Acht en een halve kilometer op een fiets zonder versnellingen en met terugtraprem. Afgelopen donderdag werd dit NK verreden op de Zeeuwse Oosterscheldekering. Windkracht 7. De heroïsche winnaar van dit spektakel was niemand minder dan Wouter Mesker met een tijd van 18:06. Hij hield er dikke kuiten en wijde neusgaten aan over.  Naar blijkt weten we overal wel een NK van te maken: mobieltjes werpen, kersenpitspugen, paalzitten, pannenkoekenbakken, frikandellen eten  en wat niet al. We zijn toch een beetje een maf land met al die NK’s. Zo hebben we ook een zogenaamde “ Issuekalender”. Misschien komt het omdat ik Facebook en Twitter ontbeer maar ik had er tot voor kort nog nooit van gehoord. De Issuekalender is een jaarkalender met alle dagen, weken en maanden in een jaar waarop aandacht voor maatschappelijke kwesties wordt gevraagd. Daarnaast staan onze gedenkdagen er op. Zo kennen we natuurlijk, open monumentendag, Moederdag, Vaderdag, Bevrijdingsdag enzomeer.  De betreffende kalender weet echter bijkans elke dag, week of maand wel een meer of minder relevante kwestie te noteren. Zo hebben we;

7 februari: De warme truiendag

5 maart: Luizendag

15 april: Dag van de gezonde schoolkantine

6 mei: Internationale Anti Dieet Dag

27 juni: Modderdag

13 augustus: Linkshandigendag

2 oktober: Nationale snipperdag

19 november: Wereld toiletdag

Houten had onlangs ook een dag: de Dag van de Toekomst. Een dag waarop Houtenaren de keuze maakten om niet groter te groeien dan het dorp wat we nu zijn. De dag was een succes. Iets om jaarlijks te herhalen en om aan te melden voor de Issuekalender. Want onder voorwaarden kunt u nog verzoeken indienen om ook zo’n “issue of gedenkdag” in te vullen. Dus stel dat u iets wilt met (ik noem maar wat): De dag van de ééndagsvlieg, of de internationale niet snurkendag, kunt u dit voorleggen aan de makers van de kalender (www.issuekalender.nl) en wie weet staat dat er in het nieuwe jaar ook bij.

De issue kalender sluit uiteraard af met de Kerstdagen en oudjaarsdag. Zo is een jaar weer omgevlogen en wordt al het heden, verleden. Het staat zo treffend in het lied: Uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen.

Leven we met dat besef? Ik wens u gezegende kerstdagen en een goed  en gezond 2015.