Waardig oud worden

Eenzaam? Ja, zegt helaas 1 op de 10 Houtenaren. En dit aantal is licht groeiend. Vaak is het wegvallen van een partner de oorzaak. 10% van de Houtenaren geeft aan minder dan één keer per week sociale contacten buitenshuis te hebben. Ik vind dat wij ons in moeten zetten om eenzaamheid te voorkomen. Vooral bij ouderen. Ik geloof in een samenleving waarin ouderen goede zorg krijgen en liefde en aandacht krijgen. Waarom? Omdat ouderen ons waarden doorgaven, levenslessen leerden, offers voor ons brachten. Ouderen hebben ons daarom ook veel te bieden. SGP-Houten onderschrijft met volle overtuiging het initiatief waardigouderworden.nl.

Dit betekent dat wij ons in Houten inzetten voor:

• Stimulering van initiatieven waar ouderen elkaar kunnen ontmoeten;
  • Prioriteit voor het van bouwen ouderenwoningen (in Houten is een groot tekort);
  • Voldoende lokaal vervoer voor ouderen (uitbreiding golfkarrenvervoer):
  • Investering in passende en palliatieve zorg;
  • Zingeving tot onderwerp van gesprek maken bij zorggesprekken;
  • Afschaffen van de eigen bijdrage voor gemeentelijke betaalde zorg, die zorgt voor een onnodige barrière en is administratief gezien duur.

En als wij dan toch bezig zijn: Goede ondersteuning voor mantelzorgers. Als wij ons verplaatsen in ouderen, onze lichamelijke kracht neemt af. Onze toekomst is onzeker. Of wij kunnen ons niet zo goed meer uitdrukken, wat zou het dan fijn zijn als wij onze dagen niet hoeven slijten in eenzaamheid en teleurstelling. Ik wil daarom alle Houtense mantelzorgers complimenteren. U levert een belangrijke bijdrage voor een waardig leven!

Doet u mee? Door het bezoeken van een ouderen in uw buurt? Of wilt u uw ervaring delen? Over een mooi initiatief? Of wat beter kan? Stuur een mail naar pooms@sgp-houten.nl

Pascal Ooms

Bovenstaande column van Pascal verscheen deze week ik ’t Groentje