Een gele kaart voor college Houten

Pascal Ooms, raadslid SGP-Houten schreef onderstaande reflectie op de recente bezuinigingen op de zorg in Houten.

Het college maakt het zo bont afgelopen raadsvergadering, dat de gehele oppositie een gele kaart trok. De oppositie stemde tegen de begroting voor 2020. Dat gebeurt maar weinig. Wat is er aan de hand?

De Rijksoverheid betaalt gemeente niet genoeg om de jeugdhulp en de WMO te bekostigen, terwijl landelijk veel geld over is. Daarom moeten bijna alle Nederlandse gemeente bezuinigen. Zo ook Houten. Echter de collegeplannen waren zo slecht, dat ze de gehele oppositie in de gordijnen joeg. Bezuinigen op zorg voor kwetsbare mensen, bijvoorbeeld mensen met een beperking of psychische problemen, moet zorgvuldig gebeuren. Dat kon van de plannen niet gezegd worden.

Een tweede reden van boosheid voor veel oppositiepartijen was een greep van 1,3 miljoen euro uit de Houtense spaarpot. De gemeente hoopt in 2020 ruim 6 ton over te houden, maar daarvoor wordt eerst 1,3 miljoen uit de spaarpot gehaald. Dat mag wel wat minder vonden veel oppositiepartijen. Het College had een onnavolgbare reden om toch door te zetten.

Daarmee komen wij op het laatste argument voor het stemmen tegen de begroting voor 2020. Het college beloofde in haar college programma in 2018, te luisteren naar de samenleving (maar voor de bezuinigingen was geen tijd om te praten met organisaties die hulp bieden) en de oppositie. Zo’n beetje alle wijzigingsvoorstellen van de oppositie gingen de prullenbak in. De gehele oppositie trok daarop de gele kaart. Zo gaan wij in Houten niet met elkaar om. Toch?