Amendement: Openstelling buitenzwembad De Wetering (Begroting 2017)

In Amendementen

Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

Toevoegen beslispunt 6:

“Het grote buitenzwembad van de Wetering in 2017 weer open te stellen en de kosten van € 60.000 te dekken uit de algemene reserve. Bij de resultaatbestemming over 2016 wordt de algemene reserve weer met € 60.000 aangevuld.”

Toevoegen beslispunt 7:

“Een geopend groot buitenzwembad bij de Wetering is onderdeel van het programma van eisen bij aanbesteding voor een nieuwe exploitant eind 2017.”

Wouter van den Berg (Fractievoorzitter SGP)

Toelichting:

Deze zomer kwam duidelijk naar voren dat het grote buitenzwembad van de Wetering enorm wordt gemist. Maar liefst 1192 Houtenaren tekenden de petitie: Heropen het buitenzwembad van Houten.

Het grote buitenzwembad is sinds 2014 gesloten als gevolg van bezuinigingen. We zijn weer een aantal jaar verder, en constateren dat het buitenzwembad in een grote behoefte voorziet. Door het grote buitenbad weer te openen wordt zwemmen aantrekkelijker voor een bredere doelgroep, en komt er weer een belangrijke voorziening bij voor onder andere jongeren. Verschillende doelgroepen zullen elkaar niet meer in de weg zitten in het kleine buitenbad. Zwemmen wordt dus interessanter voor een breder publiek. Veilig, schoon en onder toezicht. Beweging is voor iedereen van belang. Mogelijkheden tot meer beweging hebben ook een maatschappelijk belang, gezien het overgewicht onder een deel van de jongeren. Het zwembad is daarnaast een laagdrempelige voorziening, waar de Houtense bevolking in al haar diversiteit gebruik van maakt. Voor jeugd van 12-18 is het kleine buitenbad te klein, en fatsoenlijke baantjes kunnen er niet in getrokken worden. Ook kan bij heropening de mooie, hoge duikplank weer gebruikt worden. Bij andere zwemplekken in de buurt is vooral sprake van open water, op grotere afstand en met minder toezicht. Waterpolo en wedstrijdzwemmen wordt weer mogelijk.

Het buitenzwembad staat nu al drie jaar leeg, maar kan weer worden opgestart in 2017 voor €60.000. Dekking hiervoor wordt gevonden in de algemene reserve, waarbij uitgegaan wordt van een positief rekeningresultaat over 2016. Halverwege 2017 wordt de algemene reserve bij de resultaatbestemming over 2016 weer aangevuld met € 60.000. Als onderbouwing van het verwachte positieve resultaat over 2016 wordt ook verwezen naar de tweede bestuursrapportage van 2016 en de collegebrief over de septembercirculaire. De kosten om het buitenzwembad vervolgens na 2017 open te houden zijn aanmerkelijk lager. Naar verwachting zo’n € 10.000 voor exploitatie, en € 10.000 voor jaarlijks onderhoud. Er kan ook nog gezocht worden naar creatieve ideeën om die kosten te drukken.