Beantwoording vragen rubberen paaltjes
Ons kenmerk
OW
Onderwerp
Overrijdbare kunststof palen
Geachte heer Van Leeuwen,
Op 22 augustus ontvingen wij van u een e-mail over de overrijdbare palen die geplaatst zijn op de hoofdfietspaden in Houten. De afdeling Openbare Werken heeft hierop een persbericht uit-gebracht in het Houtens Nieuws van week 38. U heeft van ons nog een persoonlijk antwoord tegoed. U heeft aangegeven aan wethouder Wagemans dat het persbericht voor u voldoende antwoord geeft op de door u gestelde vragen. Hieronder kunt u het persbericht lezen. Wij den-ken hiermee volledig te zijn.
Persbericht
Rubberen overrijdbare paaltjes
Het was hét onderwerp in de lokale media afgelopen zomer: overrijdbare rubberen paaltjes op de Houtense fietspaden. Wat is de bedoeling van paaltjes waar auto’s overheen kunnen rijden? Werken metalen paaltjes niet beter? Wethouder Willy Wagenmans legt uit.
De gemeente Houten heeft een aantal maanden geleden langs de hoofdfietspaden de metalen klappaaltjes vervangen voor rubberen overrijdbare paaltjes. Wethouder Wagenmans vertelt: ‘De paaltjes staan er primair voor de veiligheid van fietsers. Het plaatsen van rubberen overrijdbare paaltjes is kostenbesparend en maakt een adequate gladheidsbestrijding mogelijk. Het blijkt echter dat de nieuwe paaltjes aanleiding geven tot vernielzucht en ongewenst gedrag van sommige automobilisten en (brom)fietsers. We moeten daarom ons beleid heroverwegen.
Weloverwogen keuze
Wagenmans: ‘We hebben onze keuze voor de rubberen overrijdbare paaltjes goed overwogen. Er is vooraf een pilot uitgevoerd, die geen negatieve ervaringen opleverde. Ook is gekeken naar ervaringen in andere gemeenten. In het winterseizoen van 2007 hebben we 65 overrijdbare paaltjes geplaatst op de zuidelijke strooiroutes. We moeten ongeveer veertig keer per jaar de weg op voor de gladheidsbestrijding. Met de aanschaf van de nieuwe wintermachines en de aanschaf van rubberen overrijdbare paaltjes gaat dit nu veel sneller en efficiënter dan met de metalen klappaaltjes. Ook de kostenbesparing speelt een belangrijke rol. De vervangings- en aanschafkosten van vernielde metalen paaltjes is vijf keer duurder. In totaal staan in Houten ongeveer 300 paaltjes, waarvan we er per jaar gemiddeld 60 moeten vervangen. Dat was ook al het geval toen er metalen paaltjes stonden.’
Auto’s op fietspad
Daar waar de overrijdbare paaltjes in andere gemeenten uitstekend functioneren, blijken ze in Houten het onderwerp van vandalisme. Wagenmans: ‘Wij zijn verbaasd over de vernielzucht en doen dan ook van vernielingen aangifte bij de politie. Bovendien zijn er teveel automobilisten die misbruik maken van de flexibiliteit van de paaltjes, terwijl voor iedereen duidelijk moet zijn dat fietspaden verboden zijn voor automobilisten. De gemeente komt daarom binnen enkele weken met een herziening. Wij hebben contact met de leverancier om te kijken naar geschikte alternatieven. Tot die tijd vervangen we vernielde paaltjes door de oude metalen exemplaren.’
Als u nog vragen heeft kunt u contact met mij opnemen Mijn directe telefoonnummer is 030-6392690
Met vriendelijke groet,
A.A.Oskam
hoofd Unit Stadsbeheer
afdeling Openbare Werken