Artikel in Telegraaf Utrecht n.a.v. schriftelijke vragen over opnamestop SAVE

In link-in-bio, Nieuws

N.a.v. de opnamestop van SAVE dienden wij schriftelijke vragen in. Klik hier om deze vragen te lezen. Hierover verscheen op 25 november 2022 een artikel in de Telegraaf Utrecht:

Houten: uitleg om jeugdbescherming

door Eric Roeske

HOUTEN – Drie raadsfracties in de gemeente Houten willen opheldering van het college over de gang van zaken met betrekking tot een opnamestop voor nieuwe cliënten bij de organisatie SAVE jeugdbescherming, die al in september ingegaan is maar waarover pas op 8 november informatie gedeeld is met de raad.
Vermeld wordt dat de contractant eenzijdig de vastgestelde afspraken met de gemeente Houten heeft gewijzigd. Een onwenselijke situatie, aldus de brief. Tevens hield deze stap van SAVE een extra claim in op de inzet van het gemeentelijke Sociaal Team Houten. SAVE is samen met Veilig Thuis een dienst binnen Samen Veilig Midden-Nederland, dat in beeld komt wanneer de veiligheid van een kind in het geding is.
De raadsfracties van SGP, D66 en Houten Anders willen via schriftelijke vragen weten hoe het komt dat er zonder vooraankondiging zo’n opnamestop kon worden doorgevoerd. “Hoe kunnen wij als gemeenteraad handelen als de informatie zo laat komt”, vraagt SGP-raadslid Lauren Zwemer. Hij is ook benieuwd naar de gevolgen van de landelijke hervormingen op de jeugdzorg en of die daadwerkelijk gaan helpen. “Ik vrees dat dit ertoe leidt dat meer cliënten in Houten van het kastje
naar de muur worden gestuurd of zelfs helemaal niet goed geholpen kunnen worden.”
Naar aanleiding van de gang van zaken hebben wethouders Paul van Ruitenbeek uit Houten en Kees Bel uit Vijfheerenlanden op 10 november gesproken met SAVE. Daaruit blijkt dat SAVE erkent een inschattings fout te hebben gemaakt om hen niet te betrekken bij de ingezette opnamestop.
Ook erkent SAVE dat deze te wonen. stop consequenties had voor extra ureninzet bij de gecontracteerde Lek stroomgemeenten. Naast Houten en Vijfheerenlan-den gaat het om Nieuwe gein, IJsselstein en Lopik, waar dus net als in Houten een opnamestop gold. Afgesproken is dat SAVE voor-taan rechtstreeks de coördinerende Lekstroomgemeente informeert.
Woordvoerder Mitch Foppen van SAVE liet donderdagmiddag weten dat de opnamestop, die aanvankelijk tot 1 december zou duren, inmiddels is opgeheven. “We hebben een nieuwe tijdelijke medewerker in dienst die de zaken nu oppakt. Hij liet ook weten dat het overal lastig is om mensen te vinden, en bovendient te maken te hebben met een hoog verloop. Mensen lopen echt op hun tandvlees.”
Op de website van SAVE wordt vermeld dat jeugdbeschermers in het hele land werkonderbrekingen houden, om aandacht te vragen voor de tekorten in de jeugdzorg bij minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming.