Bijdrage SGP inzake Basisinkomen tijdens raadsvergadering van 20 september jl.

In de eerste plaats onze complimenten aan de initiatiefnemers voor hun gepassioneerde inzet voor dit onderwerp en het actief zoeken van een dialoog. Toch heeft de SGP moeite met dit initiatief. De eerste stelling van de SGP. Mensen die werken hebben geen basisinkomen nodig. De initiatiefnemers geven aan dat dit in Houten nu niet de bedoeling is en dat dit op landelijk niveau moet geregeld worden. Wij noemen dit wel, om onze grondhouding uit te leggen. De bijbel spreekt hier ook over: in het zweet van uw gezicht, zult u uw brood verdienen. Arbeid kost moeite, maar God wil wel een zegen op onze inspanning leveren. Maar ook wat moeilijk als je dit wilt, en het niet kunt.
Een belangrijke vraag die wij ons ook stellen is, hoe komt het toch dat er zoveel mensen werkloos zijn en zo lastig aan een baan komen? CU en GL wijzen op demotiverende regelgeving. Ik zie toch ook een sterk politieke oorzaak. Vooral landelijk. Arbeid is veel te zwaar belast met belasting, kleine ondernemers moeten te veel te risico nemen om mensen aan te nemen en doen dat dan ook niet en de flexwet werkt niet. Wat ons betreft geeft de wethouder daar signalen over af richting de VNG om te lobbyen. Meer werkgelegenheid is minder noodzaak voor uitkeringen of het idee van een basisinkomen.
Achter het denken van het basisinkomen zien wij een optimistisch mensbeeld. Geef mensen een basisuitkering, neem bureaucratische belemmeringen weg en mensen gaan een positieve bijdrage leveren aan de samenleving en ze vinden mogelijk zelf weer een weg naar werk. Als dat onverkort waar is, tekenen wij gelijk voor dit initiatief. De werkelijkheid is toch complexer, denken wij. De SGP kiest voor de lijn: de beschikbaarheid van de juiste begeleiding of maatwerk is dan ook de sleutel voor ons en niet het basisinkomen of uitkering. En vervolgens sluiten wij ons aan bij de lijn van het College.
Tenslotte nog dit. De SGP vindt dat we als maatschappij mensen die geen werk hebben niet laag op een sociaal-maatschappelijke ladder mogen zetten.  Die zijn niet minder waard, of tellen niet minder mee. Het gaat ook om hoe er tegen mensen zonder werk wordt aangekeken, die mogen we ook niet in een sociaal isolement laten zakken of uitsluiten. In deze houding steunen wij de initiatiefgroep.
Wat doet de SGP met de moties? Wij steunen de lijn van het College om niet te kiezen voor het experiment met een basisinkomen in Houten en roepen wel maximaal op gebruik te maken van de mogelijkheden die er nu zijn, inclusief maximaal gebruik van vrijwaringen.
Pascal Ooms