Column: Beste Kersenfestivallers

In Columns

Beste Kersenfestivallers (voor zover dit een Nederlands woord kan zijn) Helaas was ik 28 juni 2008 niet in de gelegenheid uw festival te bezoeken. En dat vond en vind ik bijzonder jammer want het is altijd weer een genot om langs de KrommerijnGordel met haar unieke en vermaarde kersenbomen, te flaneren. En proef altijd met veel plezier van het buitenleven. Uit een kort verslag met kleurenfoto’s kon ik opmaken dat het ondanks de regen in de ochtend een geslaagd evenement is geworden. De aanspanningen, de goedlachse koninginnen en prinsessen, de oude tractoren en de kraampjes moeten er weer feestelijk hebben uitgezien. En naar verluidt was de kersenhamburger en het kersenbier van bijzondere kwaliteit. De heren op de foto, lurkend aan het gerste-, en kersennat en gestoken in Oudhollandse streepjeshemden doen mij vermoeden dat ik echt wat heb gemist. Mijn afwezigheid was mede gelegen in het feit dat in de week van uw festival al mijn aandacht werd opgeëist door de gemeente waar ondergetekende inwoner van mag zijn: Houten. Want het gaat de verkeerde kant op met Houten. Als het zo doorgaat, tenminste. Dat lijkt in tegenspraak met de uiting van de rode rozen partij die even verderop in een artikel gewag maakte van het feit dat het (op papier) allemaal heel erg goed gaat. Wat is er aan de hand? Onze kas is leeg en we hebben nog veel te doen in ons dorp. De afgelopen twee jaren heeft het overwegend linkse college niet bepaald zuinig aan gedaan en dat betekent dat we voor de toekomst geld tekort komen om de noodzakelijke voorzieningen te realiseren. Om de kassa weer gevuld te krijgen overweegt het college aan de veel geroemde Houtense ruimtelijke kwaliteit en groenstructuur nog eens 1000 woningen toe te voegen. De stadspartijen menen dat dat wel kan. Maar Houtenaren zijn niet in Houten komen wonen om straks tegen hoogbouw aan te kijken, het stukje groen te zien verdwijnen of op de ruimte en het uitzicht te moeten inleveren. Het slechtste voorbeeld wat dit college kon geven is de voorgenomen (hoge) bebouwing van de pruimenboomgaard tussen de Herenweg en Boekweitoord aanpalend aan het Oude Dorp. Ook de ouderen aan de Gierstoord hebben straks het nakijken. Hun authentiek stukje groen maakt plaats voor gestapelde stenen. Stadspartijen hebben de smaak te pakken: de Van der Valk toren, de even prominente als veelbesproken rode Arval kubus, de woonpilaar in het centrum, het megakantorencomplex van Getronics tegenover de Praxis en een ophoging van het bouwvolume in het nieuwe winkelhart van zuid (het Castellum). “Houten XL, verrassend groots”, zo heet het statement voor het nieuwe winkelcentrum. Volgens het college markeert het een nieuw begin: de geboorte van de stad Houten!!!. Dat beloofd wat. Daar hoort bij dat we de openbare ruimte inruilen voor stenen, qua bouwen de hoogte ingaan en nog meer filerijden om Houten in en uit te komen. Het is maar dat u het weet….