Column: De Nieuwe Groeten uit………

In Columns

Nederland blijkt niet (meer) het land te zijn van tulpen, molens en klompen. Het waren (zijn) de bekende beelden van de ansichtkaart die elke Japanner op vakantie in Nederland naar zijn grootmoeder in Kamakura stuurde. Mede op initiatief van het Nationaal Historisch Museum is aan Nederlanders gevraagd de voor Nederland zo typerende beelden in te sturen; om daarmee te onderzoeken wat wij van ons land vinden. Dit alles onder het even veelzeggende als klinkende thema: De Nieuwe Groeten uit……..

Zo’n 8.000 foto’s kwamen er binnen. En die foto’s geven een geheel ander beeld van Nederland.

Eerder onderzocht  de wakkerste krant van dit land al het (bijzondere) beeld van Nederland: levertraan, de caravan, het bintje, Sinterklaas, Zeeuws meisje en meer van dat soort beelden.

Het gevoel bekruipt mij wel eens dat vanuit een bepaalde ledigheid (die des duivels oorkussen is) van alles wordt onderzocht. Van het voortplantingsgedrag van byzantijnse wurgmussen tot de luchtkwaliteit van een al drie jaar niet opgepompte binnenband van een gazelle damesfiets.

Zo las ik in een niet onvermaard weekblad over reclame iets over de merkenvoorkeur van PvdA stemmers. Daaruit blijkt volgens Brand Voting dat Heineken niet geliefd is bij de rode rozen kwekkers maar Hoegaarden weer wel. Dat Oil of Olaz niet aan de gemiddelde PvdA stemmer is besteed, maar een pot Nivea weer wel. Kaas, zo blijkt, niet geliefd is bij links en bij “ goede doelen”  slaat men het Leger des Heils over, maar  kan de collectant van Amnesty International zijn bus goed gevuld krijgen. Ik waag het te betwijfelen, nu de rode rozen leider Job Cohen zijn virtuele zeteltjes ziet verminderen, of dit het gevolg kan hebben dat Heineken de productie kan verhogen . Maar goed, dat zou het volgende onderzoek kunnen zijn. Het causale verband tussen de productie van Heinekenbier en de afkalvende PvdA. Als ik het zeggen mag…doe mij dan nog maar een biertje… Enfin, terug naar de Nieuwe Groeten.

Wat kregen we als “typisch Nederland”, op de foto’s te zien? Een woud aan verkeersborden, wildplassen, scootmobielen, Poolse gastarbeiders, hoofddoekjes, een straat vol bellende mensen, coffeeshops en de Wallen. Jawel: dat is het nieuwe Nederland. Of u er nu vrolijk van wordt of niet.

Buitenlanders kijken naast het bovenstaande soms hun ogen uit in ons land. Hoe wij kroketten en frikadellen uit een muur trekken, rauwe haring met het hoofd diep in de nek naar binnen laten glijden, zegels sparen in de supermarkt en bij het tankstation, een zak aardappels meenemen op vakantie en zo meer.

Kenmerkend in onze regio waren eerst; onze Appelplukker, de wasvrouw in Schalkwijk, de kerk in Tull  en ’t Waal en de dorpspomp in het Oude Dorp van Houten. Nu hebben we een verkeerstoren, landingsbaan en parkeerplaats voor onze nog nimmer gelande UFO’s, een stel stalen gasbuizen in het Imkerspark en een leeg en tochtig plein in het Centrum van Houten. Met de Nieuwe Groeten…