Column: Goede voornemens…

In Columns

De nieuwjaarsrecepties zijn weer geweest. De kalkoen kan weer vrij rond lopen. De kerstkransjes zijn uit de aanbiedingenbak verwijderd. De gourmetschotels hebben weer de gebruikelijke prijs en de oliebollenkraam heeft  weer plaats gemaakt voor de loempiakar. Tijd om te peilen hoe het staat met de goede voornemens.

U kent ze waarschijnlijk wel: 1. Afvallen 2. Minder stress 3. Minder geld uitgeven 4. Meer sporten 5. Stoppen met roken. Maar liefst 81% van de Nederlanders heeft of ‘koestert’ minstens 1 van deze goede voornemens. Maareeehhheee 84% faalt in de uitvoering ervan.

Aan het einde van het jaar doen kruideniers en andere detaillisten er alles aan om ons aan obesitas te helpen en na 1 januari proberen sport, fitness en welness bedrijven ons er weer vanaf te helpen.  Zelfs een als ‘goedkoop’ bekend staande grootgrutter wist ons voor de eerste januari te verleiden met ‘dikmakers’ en zet nu afslankgoeroe Sonja Bakker in om ons aan te zetten tot het kopen van ‘slankmakers’. En zo pompen we het geld rond.

Hoe is het met u? Al afgevallen? Minder stress? Gaat het een beetje lukken? Ik wens u met terugwerkende kracht en alvast voor het gehele jaar, veel sterkte toe.

Het zou mooi zijn als de overheid ook één, kan het zijn, twee van deze goede voornemens heeft. Afvallen en minder geld uitgeven. Hebben u en ik ook baat bij.  We weten inmiddels dat we over één jaar gezien ons salaris zo ongeveer tot en met juli weer inleveren om onze overheid te financieren, inclusief de ruim 1 miljoen ambtenaren. Goed nieuws: de 2 miljard die we aan de EU afdragen, de bijdrage die we leveren om Griekenland overeind te houden én de SNS- en ABN-AMRO bank te redden zitten er bij in. Dat dan weer wel.

Die overheid moet dus kleiner worden en minder geld uitgeven. Het geld dat dan overblijft kan weer naar u terug. Kunt u zelf bepalen waar u het geld aan uitgeeft. Dat hoeft toch een overheid niet te doen? Want daar komt het op neer; de overheid geeft uw en mijn centen uit.

Maar laat ik in het net begonnen jaar een lichtpuntje zien. De overheid wil minder geld uitgeven (65 miljoen) aan de kost en inwoning van criminelen bij een verblijf in een cel. Een schamele eigen bijdrage van 16 euro per dag voor max. 2 jaar is wel erg weinig, maar enfin, een begin is gemaakt. Daarnaast gaan veroordeelde daders ook meebetalen aan de kosten die de overheid maakt voor het hele proces van opsporing, vervolging en berechting. Het was natuurlijk ook idioot en onredelijk om de kosten die een crimineel maakt te verhalen op onschuldige en nette burgers.

Negentien maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Ook hier kunt u bepalen wat er met uw geld gebeurt.  Ondanks alle mooie beloften is de OZB (Onroerende Zaak Belasting) weer omhoog gegaan en heeft u er omgekeerd evenredig minder voor terug gekregen.

Willen we dat nog een keer laten gebeuren…..?