Column: Kaas en klompen

 In Columns

Ze komen (weer): het Kersenpitspugen en het Oogstfeest. En dat in de regio die ligt in het centrum van de lijn: Stockholm – Lissabon. Jawel, in de Kromme Rijnstreek. Straks meer daarover. De aanleiding overigens tot deze overbodige rubriek was de mededeling in een niet onbekend medium dat mogelijk dit jaar zo’n 11 miljoen buitenlanders (voor de goede verstaander: toeristen) Nederland zullen aandoen. Om dat te realiseren wil het bureau voor toerisme de promotie over een andere boeg gooien dan tot dusver. Het bureau wil inzetten op doelgroepen. Dit omdat onze mondiale iconen als klompen, tulpen, kaas en molens volgens het bureau niet meer voldoen. Gedefinieerde doelgroepen zijn o.a. kust, Amsterdam, Rembrandthuis, etc. Studenten (als doelgroep) uit New York blijken bijvoorbeeld buitengewone interesse te hebben in Amsterdam. Verklaarbaar, lijkt me. Wie “Amsterdam” zegt, zegt “drugs”. Waar je in Amerika voor jaren achter de tralies verdwijnt, venten wij via coffeeshops gewoon uit. Daarnaast hebben wij de dames van lichte zeden een legale status gegeven en zijn deze derhalve gewoon in ‘het wild ‘te zien. Dat trekt altijd ´kijkers´. Voornoemde toeristen moet je dus niet aanspreken met alleen maar kaas en tulpen, zo zegt de nieuwe marketing directeur voor Toerisme. Nee, dat moet dus ons ‘Amsterdamse imago’ in het buitenland worden. En daar moeten we nog trots op zijn ook! Deze nieuwe directeur krijgt een slordige 34 miljoen euro om zijn doelgroepenbenadering te realiseren. Wij zijn al bezig om onze eigen identiteit in Europa weg te poetsen, nu doet het bureau voor toerisme daar nog een schepje bovenop. En zo zwaaien wij Hollanders, Nederland uit. Herman Scholten, samensteller van fotoboeken van Nederland, ergert zich groen en geel aan deze nieuwe manier van denken, zo lazen we. Kom met een klomp, waar ook ter wereld, en men zal zeggen aaahhhaaa Hollander. Alle Japanners gaan immers in de Zaanse Schans in de klomp zitten en schieten van elkaar een plaatje. Ik kan nog steeds niet trots zijn op een overheid die prostitutie als vrij beroep ziet en toestaat dat wiet gewoon langs de straat wordt verkocht. Doe mij dan maar onze eerder genoemde nationale symbolen. Het bureau van toerisme mag dan afscheid nemen van deze symbolen, wij Houtenaren, als onderdeel van de Kromme Rijn Gordel, houden vast aan onze wortels en traditie. Want ze komen weer, het kersenpitspugen, paardenaanspanningen, historische tractoren, boerenmarkt, een heuse kersenkoningin en later dit jaar het oogstfeest. Als oud-Houtenaar leef ik altijd weer toe naar momenten waarop de historie en de wortels van ons dorp en deze regio weer eens worden blootgelegd. Vooral het Oogstfeest op Deo Volente zaterdag 1 september a.s. wil daarin voorzien. Akkerbouw, fruitteelt en veehouderij zullen centraal staan. Het (boeren)leven van voeger, nu en in de toekomst. Appelplukkers, koeienvlaaien, paardenkrachten, klompenmakers, imkers en kersenpit(ten)(spugers); het zijn iconen uit onze regio… voor iedere doelgroep. Daar ben ik dan weer trost op.

Gijs van Leeuwen

Recente berichten

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Start met typen en druk daarna op enter