Column: Noodtoestand…

In Columns

In dit onvolprezen medium dat zich uitgeeft binnen de Kromme Rijn Gordel konden we onlangs lezen dat De Vikingenstad langs de Rijn last heeft van een minderwaardigheidscomplex. VVD-er mr. Jan van der Laag liet vanuit de oppositiebanken in deze courant optekenen dat “de invloed van Wijk bij Duurstede vermindert”. Hij drukte zijn eigen gemeente helemaal in een hoek door te stellen dat men er bij de VVD (en SP) huiverig voor is dat Dorestad een buitenwijk van Houten kan worden. Inderdaad, als je de schaal van Wijk al neerzet als een wijkje van Houten, dan voel je je echt een dreumes. Ook zijn oproep om van Wijk een bestuurskrachtige gemeente te maken doet vermoeden dat die bestuurskracht er nu niet is en Wijk heftig op zoek is naar houvast. Maar volgens sommige Wijkse politici is er een oplossing. De ophaalbrug naar Houten wordt opgehaald en de loopplank naar het veel kleinere Bunnik moet worden uitgelegd.

Om de verhouding qua inwoneraantal te duiden; Bunnik is de helft van Wijk en Wijk de helft van Houten. Om de bestuurskracht van Wijk te vergroten trekt men zich op aan… Bunnik.

De Wijkse burgemeester Swillens, met in zijn portefeuille intergemeentelijke samenwerking en internationale!!!! contacten, kijkt ook liever uit naar een samenwerking met Boeniek am (Kroeme) Rhein. Mevrouw Rijnbach, burgemeester van, vanwege de drie B’s BAM, Brothers en Bovag, (inter)nationale buurgemeente zal in haar nopjes zijn. Wijkse politici willen dus niks met Houten te maken hebben. Betrekken verbaal de stellingen op de stadswallen, roepen ambassadeurs terug, zetten de polder onder water en bewaken het Wijkse Veer om bij nood de Rijn over te kunnen steken. Daar gaat het zo ongeveer op lijken met al die verhalen uit de Wijkse politiek. Ondertussen gaat Wijk, en daar zal men vast wel de hei voor opgaan, een SWOT-analyse opstellen. Een Engelse managementterm voor sterkte/zwakte, kansen en bedreiging. Misschien mag ik u als inwoner van Houten alvast wat helpen. Wees trots op uw (binnen)stad, uw haven, de gezonde (mest)luchten vanuit het landelijk gebied rondom Cothen en Langbroek. Maak van de Langbroekerwetering een 30 kilometer zone met een vrij liggend fietspad, zorg ervoor dat de Rijn de dijk niet overkomt en uw stad aan een rijksweg en/of een spoorlijn komt te liggen. Dan komt het vast wel goed met u. Wij merken wel wanneer u de ophaalbrug weer heeft laten zakken… Tot die tijd blijven wij in Houten tegen windmolens vechten en wachten we tot de eerste UFO gaat landen.
Tot later.