Column: Spuugzat…

In Columns

waarstaatjegemeente.nl. Een site die de waardering van burgers meet ten opzichte van de gemeente waarin men woont. Het gaat om de rol als kiezer, klant, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. In het verspreidingsgebied van deze courant is alleen Wijk bij Duurstede er op terug te vinden. Bunnik en Houten doen niet mee. Da’s jammer. Uit de pers konden we vernemen dat het vissersdorp Bunschoten, qua positieve waardering, op 1 staat. Maar we kunnen er gevoegelijk vanuit gaan dat, gelet op de inhoud van een onlangs verspreid politiek krantje (voor zover u daar kennis van hebt genomen), Houten op nummer 1 terecht gekomen zou zijn. Als Houten tenminste had meegedaan. Sinds de partij van dat krantje (zo lees ik) op het collegepluche heeft plaatsgenomen is Houten er erg op vooruit gegaan…… Toch denk ik dat Houten de nummer één positie niet gaat halen. Het is bekend dat het aantal fietsendiefstallen in de afgelopen tijd sterk is toegenomen. Feit is dat van één op de twintig inwoners, zijn of haar fiets wordt gejat. Op vragen van de lokale SGP-fractie, over deze toename, antwoord het college: “dat er tijdens een in 2009 te houden tussenevaluatie besloten kan worden de aanpak van fietsendiefstal tot speerpunt te verheffen”. Ja, ik heb het ook nog een keertje teruggelezen. Je weet dat fietsendiefstal schrikbarend toeneemt en toch wacht je op een evaluatiemoment waarop je al dan niet tot een besluit kan komen om er toch iets aan te gaan doen. Het dak lekt. En als het water zo ongeveer tegen de plinten klotst ga je kijken of het nodig is het dak te repareren. Zoiets. Daarbovenop komt het bericht van vorige week dat het aantal overvallen de laatste maanden gigantisch toeneemt. Meer dan een verdubbeling. Was het pas de geldautomaat bij de AH in Houten-Zuid, vrijdagavond werd E-plaza aan Het Rond overvallen. En nu komt het! Volgens de politie moeten we daar niet snel conclusies aan verbinden. Ik citeer: “Natuurlijk is het niet goed om de eerste twee maanden van het jaar zo veel overvallen te hebben. Maar we moeten het wel over een heel jaar blijven zien”. Dan vraag ik u. Volgens mij moet je boeven vangen als ze er lopen. IJzer moet je immers smeden als het heet is, zo is mij op de lagere school al geleerd. Straks krijgen we het argument dat het ten opzichte van Amsterdam of Johannesburg nog erg meevalt en dat soort onzin. Nee, neem dan (eerder in een andere courant) de burgervader van Wijk bij Duurstede, de heer Swillens: “Ik ben de overlast in het weekend spuugzat”. Om er aan toe te voegen dat iedere lastpost in plaats van een verhoor en heenzending, standaard een weekendarrangement krijgt in ………. het nieuwe cellencomplex in Houten. Oppakken en direct een weekend zitten. En camera’s; die komen er ook. Zo niet in Houten. Zo erg is het niet in Houten…….Misschien hoort daar wel het argument bij dat we fietsendiefstal in Houten wel af moeten zetten tegen de nationale zo niet mondiale trend. Houten: Fietsstad 2008. Ook voor fietsendieven. Houten: de nummer 1 op ‘waarstaatjegemeente.nl’? Nee, dat zit er op deze manier niet in.