Column: Tot uw dienst…

In Columns

Eigenlijk wilde ik deze op zich overbodige rubriek beginnen met te schrijven over de oudste (Belgische) crimineel, Georges Pirard. Achtenzeventig jaar oud zijnde deed hij nog pogingen om ‘de opbengsten’ van het offerblok in een kerk te Zomergem in zijn zakken te laten glijden. Kennelijk als aanvulling op z’n ouderdomspensioen. Helaas gepakt. Voor de zoveelste maal. De man had nog een aantal veroordelingen lopen maar kon wegens plaatsgebrek zijn straffen nog niet uit zitten. Dat probleem kennen wij ook. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar denken. Of over onze nieuwe boeteregeling. Die van te hard rijden zult u (mogelijk proefondervindelijk) wel weten. Maar deze; winkelwagentje te ver van de winkel meenemen, vijftig euro. Pas dus op wanneer u bij Super de Boer in het oude dorp uw auto te ver weg (moet) zetten. Kleine diefstal tot 50 euro: 130 euro boete. Dus als je iets wilt stelen, jat dan iets ter waarde van euro 49,95 (een in retailland ideale afronding). Stelen doen we in Nederland gewoon met een boete af. Noemen we ook gewoon kleine criminaliteit. Dieven, zakkenrollers en inbrekers zijn dus ‘kleine cri-mi-ne-len’. Alsof het om een geringe ontsporing gaat van onze samenleving. Moet u eens aan mensen gaan vragen waarvan de fiets is gejat, de (auto)ruiten zijn ingegooid of de eigendommen zijn vernield. Vraagt u maar of dat klein is. Enfin, eigenlijk wilde ik beginnen met een zeer serieus onderwerp. De gemeenteraadsverkiezingen. (Voor degene die nu nog leest) In de afgelopen vijf jaar heb ik u via deze rubriek deelgenoot gemaakt van de wederwaardigheden in ons dorp. Van coffeeshops, brommercoureurs, de openingstijden van het hoofdbureau van Hermandad, tot de mogelijke aankoop van een roedel langharige dwerggeiten uit het Marrokaanse Rifgebergte voor onze kinderboerderij. Ik heb in al die jaren heel veel reacties gekregen. Positieve maar ook soms een negatieve. Dank daarvoor. Beide spaar ik. De negatieve omdat ik een pittig meningsverschil op prijs stel. Dan hebben we tenminste iets om te bespreken. Ook om ‘roestvorming’ te voorkomen. De positieve, als smeerolie om door te gaan. Graag blijf ik dit contact voortzetten. In zekere zin is dat ook aan u. Op 7 maart kunt u uw keuze maken. Moet ik (samen met u) doorgaan? Laat het me weten in het stemhokje op 7 maart. Lijst 8. Ik wens u daarbij veel wijsheid toe. Het gaat om de toekomst van onze gemeente. Een gemeente die ons allen lief is, anders wonen we er niet. Voor dit moment: Tot uw dienst.