Column: Vakantietijd en zo meer…

In Columns

Landelijk hebben we ze weer gehad; de scootmobiel wedstrijden boven de zeventig, de wie maakt de grootste bellenblaas (kampioenschappen), NK bommetje met een waterzuil tot bijna 10 meter hoog, en, (dat is weer een nieuw fenomeen), winkelzitten, om voor de rest van je leven gratis te kunnen bellen. Hollandse kampioenschappen; de rest van Europa zal er ongetwijfeld jaloers op zijn.

Tijdens de vakantie kwam ook Talpa het ruim 30 kanalen televisienetwerk ‘versterken’ met (straks) verheven programma’s waarin o.a. live (Big Brother) bevallingen. Een zwangere kandidate is inmiddels gevonden, zo meldde mijn zaterdagse krant. Alsof er al niet voldoende verstrooiing is; realitysoaps, geweld en eindeloze talkshows als wel programma’s over relatieverwikkelingen en overspel. Je vraagt je af waar dit naar toe gaat in ons land. Nederland kent sinds de vorige eeuw al geen (lands)grenzen meer, maar op diverse andere terreinen lijkt ons land ook helemaal geen grenzen meer te kennen.

Terug naar Houten. Lokaal trokken in de vakantietijd o.a. de Tour de Schalkwijk, Fladderen, en de braderie met aansluitend het dorpsfeest aan Houten voorbij. En inmiddels is er langs de Duwboot niet alleen een Bickel Beer en een Gamma verrezen maar o.a. ook een Intersport met regionale ambities. Zo groeit Houten van een dorp met stadse wederwaardigheden naar een stad met dorpse gewoonten. Onze wegwerkzaamheden gaan ook al stadse trekjes vertonen. Een Rondweg slijt kennelijk sneller dan een rechte weg zo blijkt uit de diverse werkzaamheden. Het is verstandig deze vermaarde H.A.H.-krant elke woensdag goed te lezen om te weten of je maandag je wijk nog wel uit kunt. En of je rechts of links de rondweg op moet om je piepers, pindakaas en palmbiertje te kunnen kopen. Ook de afloop van het Dorpsfeest deed stads aan. Met gebruik van heuse paarden en honden werd door Hermandad het Plein schoongeveegd (om in politiejargon te blijven). De politie werd eerder met flessen en zelfs fietsen bekogeld. Met forse bakstenen werden er ook weer een aantal ruiten aan diggelen gegooid. Waar in vroegere jaren “opper” Kok met zijn dienstfluit bijna vanaf zijn bureau aan de Wallerweg de boel kon laten inrukken, werd nu noodzakelijkerwijs een legertje veldwachters ingezet.

De vakantietijd is weer voorbij, ook het voortgezet onderwijs start weer op. En ook de politiek zal na een koude start zichzelf warm gaan draaien voor kieslijsten, verkiezingsprogramma’s en zo meer. Het is niet uit te sluiten dat nóg meer politieke partijen de Houtense politiek willen ‘versterken’.

Immers, zo langzamerhand komen de plaatselijke verkiezingen er weer aan. Politici krijgen dan van nature een drang om u vooral te laten weten dat er naar u wordt geluisterd. Herhaalde beloftes zullen fraai gebonden verkiezingsprogramma’s gaan vullen. Stem straks op alle partijen en u leeft in een Houten dat u niet meer herkent: u staat niet meer in de file, kunt naar de kapper in het Castellum, de straatverbruining is voorgoed verleden tijd en de brommercoureur heeft inmiddels de fiets gepakt. Wat wordt het na maart 2006 toch mooi in Houten… Op papier dan.