Column: Weg met Bunnik!

In Columns

Heldhaftig riep een Houtense VVD voorman op de voorpagina van een vermaarde regionale krant dat het nu maar eens moest gebeuren: Gemeente Bunnik annexeren. (Later werd deze mening bijgesteld naar een deel van Bunnik maar toch). En dat alles om een weg aan te leggen vanaf Houten naar de A12 . Om die weg te betalen bouwen we op de geannexeerde grond 5000 woningen en gebruiken de opbrengsten daarvan voor het aanleggen van de weg. Klaar is Kees en … weg is Bunnik. Je zou verwachten dat onze Bovag Buurgemeente uit zijn vel zou vliegen en direct haar ambassadeurs uit het Bestuur Regio Utrecht zou terug roepen. Tevens alle contacten zou verbreken om vervolgens de Achterdijk af te sluiten en tegelijkertijd de in de volksmond genoemde `kippenbrug´ over de A12 op te blazen. Immers de Romeinen, zo las ik, waren reeds aan het oefenen op Fort Vechten aan de Marsdijk, relatief dichtbij de ‘kippenbrug’ Maar nee, Bunnik bleef uiterst rustig. Heb je Houten weer zo moet men daar vast gedacht hebben. Een VVD actie met een hoog Swiebertje-, en Bromsnorgehalte. Zelfs de Bunnikse VVD afdeling had geen weet van wat de Houtense VVD afdeling uitspookte. Nu is het natuurlijk ook niet gemakkelijk om even naar je politieke evenknie te bellen met de boodschap: Zeg luister is, ik grijp binnenkort de macht in jouw dorp, leg een weg aan en bouw er ook nog 5000 woningen. Dit Groentje schrok evenmin en ging weer snel over tot de orde van de dag. Publicerend over de Nationaal Kampioen worstenmaker (Lotgering, voor wie het niet meer weet). Welaan die zit toch mooi in Bunnik. Hoewel Houten op dat gebied ook wat kan, want uit ons dorp komen de smakelijkste Spare/Ribs van het land. Maar dit terzijde.

Toch zit er altijd wat competentie tussen Bunnik en Houten. Het feit alleen al dat Houten voor haar plaatselijke nieuwsgaring (naast Trefpunt) mede afhankelijk is van een redactie die gesetteld is in BUNNIK. Er ook geen belangstelling bestaat om in Houten een grootschalige disco te beginnen omdat de populairste van Nederland in BUNNIK staat. Om de hoek zeg maar. En van die Worstenmaker. Zulk soort dingen steken natuurlijk in het Houtense.

Enfin, alle gemeenten zo heeft u kunnen lezen denken na over hun toekomst. Fuseren, samenwerken, bouwen of juist niet, recreeren of juist niet etc. Duidelijk is al wel dat er woningnood is en er huizen gebouwd moeten worden. Zelfs in Midden Nederland. Alsof we al niet genoeg vaststaan. Stel dat het zou gebeuren; dat van die 5000 woningen en die weg. Dan heeft u als Houtenaar er echt niks meer aan want die 5000 inwoners op het geannexeerde deel van Bunnik komen echt niet elke dag met de fiets. Het zullen vast ook gewone mensen zijn als u en ik met 1 of 2 auto´s voor de deur. Die creeren met elkaar alleen al weer zo´n 10.000 autobewegingen per dag. Weliswaar kunt u dan wel afwisselen door dan weer op de A27 dan weer op de A12 in de file te staan. Nee, we moeten hier vooral doorgaan met bouwen zonder de infrastructuur aan te passen, dan komt het vast wel goed.

Die weg moet er komen want daar hebben we als Houten recht op Beloofd van overheidswege bij de bouw van Houten Zuid. Maar die 5000 woningen laat dat maar zitten. Laten we maar beheerst groeien voor onze eigen inwoners dan nu weer onze landhonger in te zetten om te groeien naar Nieuwegeinse proporties. Die mensen zijn niet voor niets in Houten komen wonen. Overigens leverde navraag bij de inwoners van het Nationale Worstendorp mij op dat zij niet direct op al die activiteiten van Houten zit te wachten. Zo´n weg aanleggen? Krijgen wij zeker ook zo´n plek waar buitenaardse wezens kunnen landen! Nee, meneer van Leeuwen wij blijven liever nuchter. Gaat u maar weer snel terug naar Houten. Welaan, daar ben ik dan. Terug in Houten… en is de VVD er nog…?