Bijdrage SGP in debat over ontwikkeling Fort Honswijk

De bijdrage van SGP-Houten aan het debat:

Wát een werk is er afgeleverd. Complimenten aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Op het gemeentehuis, de Fortwerkers en omwonenden.

Ik weet nog goed hoe het toen nog raadslid Hilde de Groot en ik nauw zijn opgetrokken om de aanvankelijke, megalomane plannen voor Honswijk van tafel te krijgen. Er zouden busladingen met Chinezen naar het fort moeten. Dat paste in de verste verte niet bij het Eiland van Schalkwijk. We wilden een plan mét betrokkenheid, passend bij de schaal van het Eiland van Schalkwijk. Enkele andere partijen uit de raad dachten daar ook zo over. En gelukkig ging toenmalig wethouder Geerdes uiteindelijk overstag: het zou op een andere manier moeten gaan.

En daaruit ontstonden de Fortwerkers. Uitstekend, zó hoort participatie te gaan, zeg ik overigens in de wetenschap dat er ook op dit moment van alles ontwikkeld wordt in Houten waarin dit nog niet het geval is.

Hoewel wij als SGP-Houten van mening waren en zijn dat forten kopen geen taak van een gemeente is, en er inmiddels heel wat belastinggeld in het fort zit, wil SGP-Houten niets aan het zorgvuldig uitonderhandelde ontwikkelkader veranderen. Wij vinden dat er een maximaal haalbaar resultaat op tafel ligt, met veel kansen op een mooie ontwikkeling voor Fort Honswijk. Wij zullen de verdere uitwerking met veel belangstelling volgen.

Voorzitter, nog enkele opmerkingen en een moties.

• Een inspreker deed de suggestie dat de Lange Uitweg ter hoogte van de Molenbuurt een auto te gast straat zou kunnen worden. Dat zou al bekeken worden. Klopt dat? Wat kunt u daar nu al over zeggen? Wanneer duidelijkheid?
  • Ook geeft de zorgvuldige balans in het ontwikkelkader tegelijkertijd een spanning. Het moet uiteraard wel financieel uit kunnen. Maar als dat té zeer leidend wordt kan dat ten koste gaan van een mooi inhoudelijk plan. Graag de aandacht van de wethouder en betrokkenen hiervoor.
  • Hoe meer recreatie op het Eiland van Schalkwijk, hoe meer ook een optelsom van verkeersintensiteit, geluids- en lichtoverlast. Dat kan op gespannen voet staan met leefbaarheid, en ook vragen om meer aandacht voor handhaving. Ook kan er een situatie ontstaan dat er in de zomer een concentratie van evenementen plaatsvindt, ieder weekend kans op overlast.
  • Om deze zaken rond leefbaarheid, evenementen en activiteiten, samenhang te adresseren dien ik/wij hiervoor graag een motie in.