Debat over Regionale Energiestrategie

In Nieuws

Onderstaand de spreektekst van SGP-raadslid Pascal Ooms bij het debat over de Regionale Energiestrategie op 19 mei 2020. SGP-Houten is voor het in de regio opwekken van 1,8 Terrawatt aan duurzame energie, maar wel met voorwaarden. Wij willen prioriteit voor zonne-energie, en de provincie niet volzetten met windmolens, we willen dat energiebesparing ook een doelstelling wordt, en we willen dat een brede vertegenwoordiging van de samenleving betrokken wordt bij de participatie. Voorstellen hierover werden weggestemd, dus hebben we helaas tegen het raadsvoorstel moeten stemmen.

Voorzitter, laat ik gelijk maar met deur in huis vallen. Wij hebben als SGP aangegeven de RES te steunen, maar niet onze provincie vol te willen laten zetten met windmolens.

Van de 1,8 TW doelstelling, zou maximaal 0,5 TW ingevuld moeten worden voor zo’n op dak, alhoewel de wethouder het een soort trendbreuk noemt, en aangeeft dat de focus op zon ligt, maken wij ons grote zorgen. Zeker ook, als uit de ontwerp RES blijkt dat de gemeente Houten zo ongeveer een droomlocatie is voor windenergie. In de rest van NL waait een andere wind. Andere regio lopen warm voor zelfs tot 80% in op zon. Ook het bedrijfsleven omarmt zon massaal. Wij willen daarom een amendement indienen op de concept RES, met als doel zon op dak te prioriteren., boven zon. Wij denken dat er meer dan 0,5 TW aan zon op dak te kunnen realiseren, mits wij er echt voor gaan met z’n allen.

Een tweede punt wat wij willen benoemen is de beperkte participatie mogelijkheden van de U16 inwoners in het kader zover. Vanaf nu moet dat meer vorm krijgen. Het Rijk heeft uitstel gegeven voor het bod van de RES. Waarom dan deze haast, is mij onduidelijkheid, sterker gezegd onwenselijk. De RES moet vooral betaald worden, en gedragen worden door onze inwoners en bedrijven. Of onze inwoners worden geconfronteerd met de consequenties van de RES. Stellen dat de RES te abstract is, vind ik paternaliserend. Onze inwoners zijn geen kinderen. Neem mensen mee. Compliment voor wethouder, die al wel een bijeenkomst met 70 mensen heeft georganiseerd. Wij vragen ons wel af hoe de wethouder een brede doorsnee van Houtenaren gaat meenemen. Krijgt de kritische Houtenaar ook een plek? Bij bijeenkomsten zien we de voorstanders van bijvoorbeeld wind, maar kritische stem aan voorkant wordt weinig gehoord. Kan dit ook liggen aan participatie vorm?

Hiervoor dienen wij een motie.

Als laatste willen wij benoemen, dat wij het een gemiste kans vinden energiebesparing, en concreet isolatie niet is opgenomen in de RES. Er wordt veel gedaan op dit gebied in de U16, het is vreemd dat hier geen doelstelling aan gehangen wordt. Wij dienen hiervoor een amendement in.

Afrondend Houten doet veel op het gebied van duurzame energie. Anderen blijven achter, wij gaan wel vanuit dat andere tot 2030 vooral aan beurt zijn en dat wij niet een flink nieuw stuk voor regio pakken. Of in de woorden van veel mensen uit het Houtens buitengebied, waarom moeten wij in het buitengebied de energie opwekking voor boven de Kromme Rijn regelen?