Lauren Zwemer loopt mee met Handhaving in Houten

In link-in-bio, Nieuws

Op de zonnige middag van 14 februari 2023, mocht ons raadslid Lauren Zwemer samen met Marjan Boonzaaijer (D66) meelopen door het mooie Houten samen met de BOA’s van Handhaving. Bij BOA’s denk je misschien aan de boetes die ze uitdelen als je ergens in de overtreding gaat. De BOA’s in Houten werken op een andere manier: ze gaan liever in gesprek met onze inwoners. Want gelijk beboeten heeft geen zin, het is effectiever en beter voor de omgang met Handhaving als ze het gesprek aan knopen. Vaak komen ze situaties voor waarin het redelijker is om een waarschuwing te geven, bijvoorbeeld als er persoonlijke omstandigheden zijn.

Gesprekken voeren ze echter niet alleen over overtredingen, maar ook over het mooie weer bijvoorbeeld als mensen graag even een gesprekje nodig hebben. Op deze manier houden ze ook in de gaten hoe het gaat met bepaalde personen die sociale problemen hebben, zoals een drankverslaving. Als mensen met hun problemen naar ze toe komen kunnen onze Houtense BOA’s ze vaak ook wijzen dat ze naar het Sociaal Team toe kunnen met hun zorgen. Regelmatig hebben de BOA’s ook contact met de jongeren in Houten, het valt op dat de Houtense jongeren nog respect hebben voor de BOA’s, waar dat in sommige steden heel anders is.

Tijdens onze wandeling door Houten vertelden ze waar ze allemaal opletten en dat is een hele hoop. Zo spraken ze hondenbaasjes aan op loslopende honden waar het niet mag, attendeerde een aannemer op een busje wat beter geparkeerd kon worden, maar ze bijvoorbeeld geven ook door als een openbare laadpaal schade heeft of ze letten op of ze misschien een wietplantage ruiken. Daarnaast voeren ze ook controles uit naar de alcoholwet in horeca en winkels en kijken of alle tweedehands fietsen bij de fietsenmakers wel goed geregistreerd staan in verband met diefstal. Een hele takenlijst waar ze hun handen aan vol hebben, zeker ook omdat er meerdere vacatures openstaan.

Het was een erg leerzaam bezoek, want er ging een wereld voor me open wat voor werk de BOA’s allemaal doen. Het mooiste vond ik dat duidelijk werd dat er op een Houtense wijze wordt gewerkt: een wijze die past bij het dorp dat Houten is. En kom je een keer een BOA tegen? Maak gerust een praatje!