Mondelinge vragen over de maatschappelijke diensttijd

In link-in-bio, Nieuws

Afgelopen jaren is er vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gewerkt aan het opzetten van de maatschappelijke diensttijd (MDT). MDT heeft het doel om jongeren van 12-30 jaar actief te zijn in de maatschappij. Hierdoor krijgen zij de kans om hun talenten in te zetten voor de maatschappij en anderen te ontmoeten. Onze gemeente heeft belangrijke ambities en opdrachten die invloed hebben op het opgroeien van jongeren. De MDT kan onze gemeente helpen om deze opgaves te realiseren. De gemeente heeft al deelgenomen aan een project van MDT, namelijk met Jeugd aan Zet. Nu is er een subsidieoproep door ZonMW voor MDT-kort om nog meer kennis te maken. De deadline voor de subsidieaanvraag is 28 februari aanstaande.

Naar aanleiding van deze subsidieoproep hebben wij de volgende vragen:

1. Is het college op de hoogte van deze subsidieoproep voor de gemeenten? En is er al gekeken of er een aanvraag kan worden ingediend?
  2. Ziet het college een kans om aan bestaande beleidsdoelen, zoals jongerenparticipatie of het versterken van mentale gezondheid, te werken met behulp van de MDT-kort?
  3. Is het college bereid om aan de slag te gaan om een aanvraag te doen voor MDT-kort en in dit proces ook de ervaringen en ideeën van andere gemeenten mee te nemen?