Motie tegengaan plasticvervuiling aangenomen

In Moties, Nieuws

Plasticvervuiling is een groot probleem. En hoewel we dat in probleem in Houten niet alleen op kunnen lossen, is het wel belangrijk dat ook de gemeente er álles aan doet om dit tegen te gaan. Daarom heeft SGP-Houten hier een motie over ingediend, die door alle partijen werd aangenomen, behalve de Houtense VVD. SGP-Houten heeft zich voor deze motie laten inspireren door een motie in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

De motie draagt het college op om:

• Stapsgewijs toe te werken naar het verder terugdringen van plasticvervuiling;
  • Waarbij niet alleen gekeken wordt naar de wettelijke gemeentetaak om plastic (zwerfafval op te ruimen en afval af te voeren, maar waarbij ook aan de voorkant van de keten wordt gestuurd, bijvoorbeeld door middel van
    – het stellen van voorwaarden aan subsidieverlening, inkoopbeleid, aanbesteding en aan het verstrekken van vergunningen voor evenementen en bedrijvigheid;
    – het mogelijkerwijs opstellen van een lokale verordening.
  • Dit in goed overleg te doen met ondernemers en organisaties die actief zijn in onze gemeente.
  • Het terugdringen van plasticvervuiling als speerpunt op te nemen in het op te stellen deelplan Circulaire economie als onderdeel van het klimaatplan