Onveilige situaties toegangsweg wijk het Hout
Dat auto’s en fietsers een smal pad delen is op meerdere plekken in Houten een bizar fenomeen. Maar met twee haakse bochten, een woning met tuin op de hoek, twee basisscholen en de enige toegangsweg van de wijk Het Hout, leidt dit knelpunt regelmatig tot grote irritatie door de grote hoeveelheid verkeersdeelnemers, kleine incidenten en bijna aanrijdingen. Hoe lang duurt het voor we een eerst serieus verkeerslachtoffer(tje) hebben, reageert een bezorgde bewoner van het Langshout op de verkeerssituatie rond de ingang van de wijk het Hout. Het is niet de enige bezorgde reactie die de SGP ontving. In totaal kregen we tot nu toe 45 e-mailreacties van meer dan 100 ouders en/of hun kinderen en bewoners. Daarbij werden ook veel suggesties gegeven voor verbetering van de verkeerssituatie. Ook op Facebook is er stevig over gediscussieerd.
De verkeersproblematiek bij de ingang van de wijk concentreert zich in twintig minuten in de morgen van 8:05 – 8:25 uur. Fietsers voelen zich dan onveilig door de onoverzichtelijkheid van de verkeerssituatie. ‘Mijn ervaring is dat zelfs als auto’s rustig rijden en fietsers echt goed opletten, de situatie voor kinderen zo snel kan wijzigen, dat ik regelmatig ongelukken zie’. Een andere bezorgde ouder reageert als volgt: ‘als fietsers ben je gewoon vogelvrij, want als je een auto zo ziet rijden, dan stop je wel even. Dit is als ouder te overzien. Kinderen denken hier niet bij na. Ik maak me echt zorgen en hoop dat er geen ongelukken met zeer ernstig letsel zullen plaatsvinden’.
Het gevoel van onveiligheid wordt vergroot door de grote hoeveelheid verkeer. De grote hoeveelheid auto’s die in korte tijd in en ook vaak uit de wijk rijden en de honderden fietsen die samen zich door het bajonetkruispunt bewegen, zorgen voor soms chaotische toestanden. ‘Kinderen vinden het moeilijk op links afslaande auto’s te anticiperen…Ik zie dat ze dan de wachtende auto’s links of rechts inhalen. Dit zorgt voor dode hoeksituaties en het gevolg is dat auto’s nog langer vast staan op het fietspad’. Voor automobilisten is dit ook ingewikkeld: ‘door je er met de auto als het ware doorheen te slingeren, raak je als automobilist snel het overzicht kwijt’. ‘Ik kwam als autobestuurder de wijk ’t Hout in of uit?. Ik heb bijna een fietser aangereden. Ik schrok me te pletter. Zat te gillen in de auto. Ik stond op het fietspad, liet nog twee fietsers voor, toen mocht ik linksaf slaan… aaaahhhh. Niet goed genoeg gespiegeld en een fietser haalde mij in! Het scheelde letterlijk een halve millimeter. Angstaanjagend daar! .. ik zou niet willen dat ik aan een ouder moet vertellen dat ik zijn of haar kind heb aangereden.
Samenvattend reageert een ouder: ‘Houten is een fietsstad, in heel Houten voel ik me veilig met mijn kinderen op de fiets. Met uitzondering van de door ons meest gereden route. Ik ben altijd weer opgelucht als de oudste twee veilig zelfstandig zijn aangekomen op school’.
Verkeersdeelnemers dragen veel mogelijke oplossingen aan. Grofweg zijn daar drie lijnen uit te halen. In de eerste plaats roepen mensen op tot zelf verantwoordelijkheid nemen: voorzichtig te zijn, elkaar aan te spreken op normoverschrijdend gedrag of de auto te laten staan, zodat er minder verkeersbewegingen ontstaan. Een ouder draagt de volgende suggestie aan: simpel klaar-overs inzetten lijkt mij afdoende! Een meer ingrijpende oplossing is de aanleg van een parkeerplek voor de wijk, waar nu het terrein braak ligt, gecombineerd met een oversteekplaats op het fietspad. Nadeel is dat mensen dan 5 minuten moeten lopen naar school, wat vooral bij regenachtig weer als last wordt ervaren. De meest verstrekkende oplossing is het verwijderen van de bajonetkruising en deze vervangen door een normale kruising. Gedacht wordt aan een kruising, zoals deze te vinden is voor medische centrum Leeburg: een verhoogd fietspad. ‘Een dergelijke kruising geeft voor auto’s een duidelijk overzicht op alle aankomende fietsers, die ook nog voorrang hebben’. Door de verhoging moeten auto’s ook langzaam rijden. Voor deze oplossing moet wel de duin in de Vijfwal verplaatst worden. Een vertegenwoordiger van een bewonersvereniging roept op nu actie te nemen: ‘als je iets wilt doen, kun je het beter nu doen, nu onder andere de eco-wijk en de rest van het braakliggende terrein nog niet gereed is’.
De SGP roept de wethouder op na de zomervakantie in gesprek te gaan met de verkeersdeelnemers, scholen en de fietsersbond om passende maatregelen te nemen rondom de verkeersituatie bij de ingang van de wijk, die de veiligheid voor bewoners, fietsers, automobilisten en gebruikers van het voetpad verhogen.
T-splitsing Schaftpad/ Lange Westering
Diverse verkeersdeelnemers vragen ook aandacht voor de t-splitsing Schaftpad/ Lange Wetering, op de hoek bij de school de Zonnewijzer. Hoewel hier geen auto’s rijden, is het er erg druk, zijn er vaak kleine (bijna) botsingen, ergernissen en woordenwisselingen. Het verkeer loopt ’s ochtend op eerder genoemen tijden vast op deze overvolle kruising. Een bezorgde ouder reageert: ‘kinderen kunnen verkeersregels niet hanteren, wie heeft er nu voorrang? Ouders en kinderen moeten dan wachten, raken geïrriteerd en steken maar snel over tot frustratie en verwarring van andere weggebruikers. En soms zijn er valpartijen door de drukte. Op het trottoir staan ook nog diverse ouders met kinderen te wachten tot ze in de chaos een gaatje zien om over te steken’. De SGP roept de wethouder op ook deze situatie met verkeersdeelnemers te bespreken.
Levensgevaarlijke situatie! Al meerdere malen zelf bijna als fietser een botsing gehad door een auto die niet goed kijkt. Sommige auto’s komen ook heel hard aangereden en stoppen op het laatste moment waardoor je zelf heel hard moet remmen. Gevaarlijke situaties. Ik houd mijn hart vast iedere keer als ik met mijn zoontjes langs dit kruispunt kom. Zeker nu mijn oudste zoon van bijna 5 zelf ( nog wat wiebelig) fietst en nog zo klein is.
Bij de Zonnewijzer is het ook drama ’s ochtends. Dit moet echt anders..