Ouderenvervoer per golfkar krijgt nieuwe kans in Houten

In Nieuws

Ouderen in Houten kunnen blijven gebruik maken van de golfkarren voor vervoer binnen de rondweg. Dat is de inzet van een nieuwe initiatief, wat dinsdagavond werd aangekondigd in het ronde tafelgesprek (RTG) van de gemeenteraad. De gemeente zegt toe financieel te willen bijdragen en de ouderenbonden wilden graag een bijdrage leveren in de opzet van het nieuwe initiatief. De SGP, die de collegebrief over het onderwerp stopzetten ouderenvervoer agendeerde voor het ronde tafel gesprek, riep partijen op zo snel mogelijk met elkaar aan tafel te gaan.

Het vervoer voor ouderen en gehandicapten binnen de rondweg van Houten wordt verzorgd middels golfkarren. Aanvankelijk wilde de gemeente per 1 oktober de stekker uit het kleinschalig ouderen vervoer trekken, omdat er onvoldoende gebruikers zouden zijn, de huidige exploitant het vervoer niet bedrijfsmatig meer kan exploiteren en er (nog) geen nieuwe exploitant was gevonden. Ouderenbonden waren zeer verontrust en organiseren nu zelfs een enquête. Afgelopen dinsdagavond werden de ontwikkelingen besproken in een RTG (rondetafelgesprek) van de gemeenteraad.

Het kleinschalig aanvullende vervoer krijgt een nieuwe kans in Houten. Onverwacht diende zich een nieuwe kans aan: mevrouw de Ruiter van Kids Lodge in Houten toonde zich bereid om een nieuwe stichting op te richten om de golfkarren te exploiteren. Als voorwaarde stelde zij dat de gemeente financieel bijdraagt, ondersteuning biedt in de opzet en dat maatschappelijke partners meehelpen bij de exploitatie, bijvoorbeeld door inzet van vrijwilligers. Aanwezigen politieke partijen en de wethouder reageerden hier positief op.

Reactie ouderenbond SBOH

De aanwezige ouderenbond SBOH reageerde voorzichtig optimistisch. Zij zijn blij dat de golfkarren waarschijnlijk blijven rijden. Maar de ouderenbonden willen graag ruimere rijtijden en bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het meenemen van een rolstoel met het kleinschalig aanvullend vervoer. Aanstaande donderdagavond organiseren zij daarom ook een informatieavond met een presentatie van DAM, een commerciële vervoerder voor ouderen en mensen met een beperking. Het resultaat van deze bijeenkomst wordt ingebracht in een gesprek bij de nieuwe stichting.

Reactie SGP

De SGP is zeer blij met het getoonde initiatief van mevrouw de Ruiter. Het is nu zaak om zo snel mogelijk om tafel te gaan met maatschappelijke partijen, zoals de ouderenbonden en de gemeente om te kijken hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de nieuwe stichting. En zo snel mogelijk tot oprichting over kunnen gaan.