Schriftelijke vragen over leegstaande panden winkelcentrum Het Rond

In link-in-bio, Schriftelijke vragen

In het Groentje van 20 juli jl. lazen wij dat van Os lederwaren, Douglas, en Woonstyle Beter in en Vera Moda vertrekken uit winkelgebied het Rond. En mogelijk volgen er nog meer. De leegstaande winkels houden ook onze inwoners bezig. Het gebied van de leegstaande winkels vraagt om een transformatie, bijvoorbeeld naar woningbouw, waar een visie voor moet worden opgesteld. Vraag is wat in de tussentijdse periode met het winkelgebied moet gebeuren. Jarenlange leegstand van panden, maken het gebied er niet aantrekkelijk op.

‘Ondanks alle investeringen in het Rond in de afgelopen jaren, zien de diversiteit van winkels afnemen, en lokale ondernemers vertrekken. Wij hopen op een trendbreuk. Er is creativiteit nodig om het Rond voor inwoner aantrekkelijk te houden. Ondernemers, vastgoedbeheerders en de gemeente moeten gezamenlijk aan de bak’, voor een aantrekkelijk winkelgebied voor de inwoners van Houten.’ (Pascal Ooms, SGP)

Naar aanleiding van de leegstaande panden werden deze vragen gesteld:

1. Is er bij het college bekend met de achtergrond van het vertrek van de genoemde winkels? En welke rol speelt de huurprijs hierin?
  2. Wanneer kunnen wij van het College een visie verwachten voor het centrum gebied voor transformatie?
  3. Wat is voor nu het standpunt van het College met betrekking tot leegstand van panden en de oplossing of vulling hiervan?
  4. Is het college bereid om met Altera in gesprek te gaan over tijdelijke ondernemingen in de winkels, anders dan vulling met kunstgalerijen? (dus bijvoorbeeld door tijdelijke winkels of creatieve vormen van ondernemerschap)