Schriftelijke vragen SGP: versobering VNG-congres

In Schriftelijke vragen

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Op 13 en 14 juni 2017 vond het jaarlijkse VNG-congres plaats, dit keer in Goes. Bij bezoek aan alle onderdelen bedragen de kosten voor de editie van dit jaar per persoon € 740,50, exclusief BTW. Het congres wordt grotendeels betaald van belastinggeld. Wij zeggen: expertise opbouwen en uitwisselen, ja, maar onnodige luxe, nee. In het verleden uitte SGP-Houten al vaker kritiek op het uitbundige karakter van het congres en de daarmee gepaard gaande hoge kosten. Als kers op de taart eindigde congresdag 1 op 13 juni met “een feestelijke avond, die bol staat van optredens en muziek. Hoofdact van de avond is de bekende Zeeuwse band Bløf”.

1. Bent u met SGP-Houten eens dat de jaarlijkse VNG-congressen moeten worden versoberd? Kunt u dit toelichten?
  2. Hoe heeft versobering de afgelopen jaren vorm gekregen?
  3. Bent u bereid er bij de VNG op aan te dringen het congres tegen lagere kosten en op één dag te organiseren?
  4. Wat waren de totale kosten van het VNG-congres dit jaar, en welk deel hiervan is bekostigd door belastinggeld?
  5. In hoeverre vindt u het passend dat de top van bestuurlijk Nederland gesubsidieerd luistert naar een popconcert van Bløf? Hoe is dit concert en de organisatie ervan betaald?
  6. Is het uitbundige karakter van de feestelijke avond op dag 1 van het VNG-congres in Goes wellicht waar de band Bløf op doelt met het volgende couplet uit het nummer ‘Hier aan de kust’?

Hier aan de kust, de Zeeuwse kust

Waar de mensen onbewust

Zin in mosselfeesten krijgen

En van eten slechts nog zwijgen