SGP-Houten ontstemd over verlagen niveau groenonderhoud

‘Houten voorloper in verrommeling’

De gemeenteraad van Houten heeft gisterenavond ingestemd met het verlagen van het onderhoudsniveau van het groenonderhoud. Een onbegrijpelijke keuze die leidt tot verrommeling, klachten en mogelijk zelfs tot onveiligheid. Het SGP-voorstel om hier niet mee in te stemmen werd door een meerderheid van de gemeenteraad weggestemd.

Goed voorbeeld doet volgen

De kwaliteit van de openbare ruimte doet ertoe. Een nette, verzorgde buitenruimte draagt bij aan sociaal welbevinden en veiligheid. De gemeente heeft daarin ook een belangrijke voorbeeldfunctie naar inwoners. Goed voorbeeld doet immers volgen. En ook het omgekeerde geldt: verrommeling kan ook leiden tot gevaarlijke situaties en sociale onveiligheid.

Wegtoveren

In 2020 waren er maar liefst meer dan 100 klachten over het groenonderhoud. Op sommige plekken is duidelijk sprake van verrommeling. En daar vragen we ook al jaren aandacht voor. En het antwoord van het college is dan: we verlagen de eisen voor beeldkwaliteit. Dat is geen oplossing, maar het ogenschijnlijk wegtoveren van het probleem.

Kerntaak

Veel inwoners zijn bereid om een handje te helpen bij het bijhouden van de openbare ruimte. En dat is heel mooi en getuigt van veel betrokkenheid. Toch kan de gemeente daar niet op gaan leunen, het onderhouden van de buitenruimte is immers een kerntaak waar we allemaal belasting voor betalen.

Hoogwaardig groenonderhoud

Wat ons betreft gaat de gemeente op zoek naar creatieve en betaalbare manieren om de bestaande norm vast te houden en hier ook dekking voor te vinden. Door het gebruik van natuurlijke bestrijdingsmethodes, die minder effectief zijn, kost dit ook meer geld. SGP-Houten vindt dat we geen concessies moeten doen op deze kerntaak, en vol overtuiging moeten kiezen voor hoogwaardig groenonderhoud. Waar een wil is, is een weg, ook financieel.

Voorloper in verrommeling

De SGP kreeg alleen steun van ITH en Groep Aanen. De meerderheid van de raad ging voor het verlagen van het niveau. Daarmee is een wissel omgezet. De meeste gemeentes in Nederland zakken niet af naar het C-niveau dat nu door Houten gekozen wordt. Houten neemt dus een bijzondere positie in, in dit geval geen positieve plek, we dreigen voorloper te worden in verrommeling.

• Frank Magdelyns

Deze discussie speelt al meerdere jaren. Ik herinner me dat ik een aantal jaren geleden was uitgenodigd om mee te denken namens een natuurorganisatie over vermindering van het beheer. Er waren veel, teveel, betrokkenen aanwezig en in de 2 uur kon je geen ideeën kwijt. Bovendien werd de discussie gedomineerd door aannemers van de gemeente Houten die belangen hadden en kwamen de vertegenwoordigers van de bevolking nauwelijks aan het woord. Het verbaast me dat we nu opnieuw afzakken tot een nieuw lager beheerniveau.

Zelf kan ik geen peil trekken op het beheer. Zeker sinds ik thuis werk valt het op, want ze verstoren mijn Teams-vergaderingen. Als er twee blaadjes vallen rijdt de veegwagen 7 keer door de straat en nu alles in grote hopen er ligt, zie je al een maand niemand. Terwijl de goten spiegelglad zijn door de platgereden bladeren. Vervelend voor de fietsers, want die worden door het autoverkeer naar de spekgladde goot gedirigeerd.

Bijzonder vind ik ook het eeuwige maaien als het kurkdroog is en er niets groeit. Iets met vaste afspraken schijnt het. Maar hier kan toch over een ander contract worden nagedacht? Een contract waarbij als het gras minder groeit er minder wordt gemaaid en er minder kosten zijn. Dan levert het maaibeleid financieel voordeel op, dat weer kan worden ingezet om jonge bomen water te geven en weer extra kosten opleveren.

Verder kan er worden nagedacht wat het nut van haagjes is. Het levert geen bijdrage aan de biodiversiteit en het is een kostenpost voor snoeiwerkzaamheden. Laten we als we opnieuw gaan bouwen hier svp goed over nadenken wat we planten en inrichten.