SGP-Houten over Energieplan 2020-2025

Onderstaande tekst is uitgesproken door Pascal Ooms, raadslid SGP-Houten, bij de behandeling van het Energieplan 2020-2025. Het gesproken woord geldt.

In het voorliggende Energieplan staan een aantal mooie zaken. Het plan is participatief tot stand gekomen, er wordt nadrukkelijk steun gegeven aan maatschappelijke initiatieven, alsook vol ingezet op zon. De laatste twee punten zijn speerpunten van de SGP.

Wij hebben gepleit om een lijst op te stellen van 10 potentiële daken op te stellen voor energie Coöperatie Opgewekt Houten. Dat is aangehouden motie 42, 2019. Wij zien dat dit voorstel meer dan omarmd is, dank wethouder, en wij stellen voor om motie 42 in te trekken. Ik had deze ingediend met de heer Honkoop, maar ik kan helaas over intrekken niet met overleggen. Als ITH bezwaar heeft hoor ik het graag.

Naast de mooie punten, hebben wij ook gemengde gevoelens bij dit plan.

1. De rekening voor de energie-initiatieven zelf, ofwel de daadwerkelijk maatregelen, komt vooral te liggen bij huishoudens. De gemeentelijke overheid kan wel faciliteren, maar het heeft nauwelijks middelen in handen om te stimuleren. Dat betekent dat de ambitie vooral moet worden gerealiseerd worden door onze inwoners. Om het negatief te zeggen, wij hebben weinig middelen om te sturen.
  2. Specifiek op het punt van zonneplannen bij agrariërs vragen wij ons af of dit reëel is. Het is gewoon geen goede business case, naar onze info zijn verzekeraars minder happig tot verzekeren, en maken wij ons grote zorgen over gebrek aan netcapaciteit. De zonneplannen voor agrariërs maken wel een flink deel uit van de bijdrage aan de doelstelling voor de komende jaren.
  3. Tekstueel in het Energieplan ligt zware nadruk op huishoudens, terwijl zij minder dan 50% van het energieverbruik voor hun energieverbruik nemen.

Een ambitie met beperkt aantal sturingsmiddelen, drukkend op de beurs van onze inwoners, wij vinden dit niet sterk. Wij hopen er wel het beste van. Dat neemt nog steeds niet weg, dat wij erg blij met de maatschappelijke initiatieven.

Wethouder, specifiek voor buitengebied en de agrarische energieplannen, kunt u aangeven hoe groot de kans is dat wij problemen met het net krijgen, wegens overcapaciteit op piekmomenten? Kan de wethouder ook iets voor de agrariërs betekenen die zonneparken willen hebben.

Ik wil tenslotte ook iets zeggen over energiepositief bouwen. zouden wij geen Tiny House wijk kunnen aanleggen? Steeds meer mensen willen betaalbaar, ecologisch en duurzaam zelfvoorzienend leven. Energieneutraal of zelfs energie opwekkend. Geen stikstofproblemen bij bouw. Er zijn bedrijven die snel een Tiny House kunnen leveren, dus een wijk kan zo geleverd worden. Instapklaar leveren: met zonnepanelen, composttoilet, etc. Zouden wij deze suggestie bij de ruimte koers kunnen meenemen? Of hier onderzoek naar kunnen doen?

Het vervolg

Uiteindelijk werd het Energieplan 2020-2025 met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. SGP-Houten heeft voorgestemd. Samen met ITH dienden wij nog een motie in die het college oproept een inschatting te maken van de kosten voor de inwoners van het energieneutraal maken van Houten. Deze motie werd helaas weggestemd door een meerderheid van de raad. Jammer, want wij vinden dat inwoners het recht hebben op een inschatting van de kosten en opbrengsten als gevolg van dit gemeentelijk en landelijk beleid.