SGP Houten: schrappen ouderenvervoer lijkt nergens op

Het Houtense College van B&W heeft laten weten het kleinschalige golfkarrenvervoer voor ouderen en gehandicapten binnen de Rondweg per oktober 2016 te schrappen. Zo’n eenzijdig besluit lijkt nergens op. De SGP is zeer onaangenaam verrast en wil dat kleinschalig ouderenvervoer in stand blijft.

Plots de stekker eruit
Al jaren is er voor ouderen in Houten gelegenheid om vervoerd te worden per golfkar. Ouderen zijn hier erg enthousiast over. Een brede groep raadsleden is sinds half 2015 betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe regeling, omdat de huidige regeling (financieel?) moeilijk houdbaar bleek. 17 november 2015 werd de raad geïnformeerd over de nieuwe plannen. De sfeer was optimistisch. 31 maart 2016 liet het college plots weten de complete golfkarrenregeling gaat stoppen.

SGP niet akkoord
SGP Houten gaat niet akkoord met het stoppen van het kleinschalig vervoer. In tijden van vergrijzing, langer thuis wonen en een terugtrekkende overheid vindt de SGP een investering in ouderen en gehandicapten vervoer in Houten cruciaal. De SGP pleitte voor uitbreiding van de regeling; zeker geen afschaffing

Gebruik WMO-overschot
In 2015 werd een groot miljoenenoverschot geboekt op de WMO-gelden. Verwachting is dat komende jaren ook overschotten zullen worden gerealiseerd. Wat de SGP betreft wordt een deel van dat geld ingezet voor het in stand houden van kleinschalig vervoer.

Op agenda van de raad
Op verzoek van de SGP wordt de Collegebrief op de agenda van de raad van 14 juni geplaatst. Bespreking van het stuk zal dan eerst plaatsvinden in het rondetafelgesprek van 24 mei.

Zie ook bericht van gemeente Houten: