Teleurstellend antwoord SGP-vragen over draagvlakonderzoek andere locatie windmolens ‘t Goy

SGP-Houten heeft het college gevraagd een draagvlakonderzoek te doen naar een betere locatie voor de windmolens bij de Goyerbrug. Dat is actueel omdat de omgevingsvergunning voor dat windpark door de Raad van State vernietigd is. Ook vroegen we naar hinder en draagvlak. De antwoorden zijn ronduit teleurstellend.

Niet in open en groen buitengebied

SGP-Houten is geen voorstander van enorme windmolens in onze gemeente, maar als  voorstanders het dan toch persé willen en het college blijft volharden, vinden wij dat er betere locaties zijn dan midden in het open en groene buitengebied. Op de vraag of het college dit met ons eens is wordt niet geantwoord, behalve met een verwijzing naar een in het verleden genomen besluit.

Draagvlakonderzoek

Ook is er geen bereidwilligheid om het gesprek met de initiatiefnemer van windpark Goyerbrug aan te gaan om tot een betere locatie te komen. Wat SGP-Houten betreft gaat er een streep door windpark Goyerbrug en wordt er draagvlakonderzoek gedaan naar een betere locatie.

‘Niet werkbaar’

Op de vraag of draagvlak door middel van een onderzoek naar de daadwerkelijke mening van inwoners wordt geantwoord dat ‘een zekere acceptatie’ van een project belangrijk is in de samenleving. En ‘een volledig objectieve cijfermatige kwantificering van draagvlak is ons inziens echter niet te geven en ook niet werkbaar in de totale afweging van belangen.’

Bevreemdend

Het is bevreemdend dat het onderzoeken van de mening van onze inwoners zo wordt afgedaan. Draagvlak zou best meetbaar gemaakt kunnen worden, en wat er niet werkbaar aan is bij de totale afweging van belangen zien wij ook niet.