Trapje en schuifdeur voor appartement? Geregeld!

Oude mensen moeten langer thuis wonen. Een mooi uitgangspunt, maar wat als mobiliteit een probleem wordt? En welke rol kan SGP-Houten voor inwoners spelen?

Afgelopen april belt een oude Houtenaar, met een respectabele leeftijd van meer dan 80 jaar, op naar SGP-Houten. Meneer wil graag een afritje voor zijn scootmobiel/ rollator in zijn appartementencomplex. Maar hij heeft over zijn aanvraag onenigheid van de gemeente gekregen. ‘Meneer kan zelf wel een afritje betalen’, zo kreeg hij te horen. Maar wat hem nog het meest steekt is de manier hoe hij werd afgesnauwd.

Als fractie kun je niet uitgebreid met iedere ‘hulpvraag’ aan de slag gaan, maar dit willen wij graag zelf zien. Meneer wil graag een automatische schuifdeur bij het appartement(encomplex) en een afritje voor zijn scootmobiel/rollator. Na aanvankelijk goed contact met de gemeente, wisselde de contactpersoon wegens ziekte en werd het contact slechter. niet duidelijk of meneer wel of niet geholpen kon worden.

Nadat hij contact met ons opgenomen had hebben wij hem in contact gebracht met de sociaal ombudsvrouw bij de gemeente, Helga Peters. Zij heeft de zaak nogmaals bekeken. Wat ook hielp was dat de betrokken ambtenaar na ziekte weer terugkeerde. Meneer voelde zich begrepen en begreep ook dat niet alles kon. De automatisch schuifdeuren worden nu door de gemeente vergoed. Het opritje in het complex wordt gezamenlijk gefinancierd door alle bewoners.

We zijn blij dat we met deze oude mede-Houtenaar mee konden denken en hopen dat meneer er nog lang van kan genieten!

Pascal Ooms
Raadslid SGP-Houten