De formerende partijen ITH, VVD, CDA en SGP kijken met veel waardering terug op het
succesvolle “Open Huis Houten” van zaterdag 9 mei. Voor het eerst werden de inwoners
van Houten zo uitvoerig en vroegtijdig betrokken bij de totstandkoming van het
coalitieakkoord. Tijdens deze dag stonden ontmoeting, samenwerking en het ophalen
van ideeën uit de samenleving centraal voor het nieuwe coalitieakkoord.
Door middel van het Open Huis Houten hebben de formerende partijen direct willen laten zien
dat inwonersparticipatie een cruciaal thema binnen het formatieproces en dat participatie een
onderdeel is van goed bestuur, ook voor de komende raadsperiode.
In de ochtend organiseerden de formerende partijen een laagdrempelige ideeënmarkt, waar
inwoners van Houten hun suggesties, zorgen en ambities konden delen. Bezoekers gingen in
gesprek met vertegenwoordigers van de partijen over uiteenlopende onderwerpen die leven
binnen de gemeente. Van wonen en bereikbaarheid tot duurzaamheid, zorg, veiligheid en
voorzieningen: inwoners maakten volop gebruik van de gelegenheid om actief mee te denken
over de toekomst van Houten.
In de middag vonden verdiepende gesprekken plaats met inwoners, belangengroepen en
maatschappelijke organisaties. De gesprekken waren verdeeld over verschillende thema’s en
boden ruimte voor inhoudelijke dialoog en samenwerking. De formerende partijen spreken hun
waardering uit voor de openheid, betrokkenheid en constructieve bijdrage van alle
aanwezigen.
De formerende partijen benadrukken dat zij het belangrijk vinden om inwoners niet alleen aan
het begin, maar gedurende het hele proces van coalitievorming actief te betrekken. Het Open
Huis Houten past volgens de partijen bij een bestuursstijl waarin luisteren, samenwerken en
transparantie centraal staan.
“Wij geloven dat een sterk coalitieakkoord begint bij de expertise en ervaringen van inwoners.
De grote betrokkenheid van inwoners tijdens deze dag laat zien hoeveel kennis, energie en
betrokkenheid er in Houten aanwezig is. Dat nemen wij mee in de verdere uitwerking van het
coalitieakkoord. Uit de gesprekken zijn waardevolle ideeën gekomen die wij mee gaan nemen
voor het coalitieakkoord,” aldus Willem Zandbergen (ITH), namens de formerende partijen.
De input die tijdens het Open Huis Houten is opgehaald, wordt de komende periode betrokken
bij de verdere formatiegesprekken en de totstandkoming van het nieuwe coalitieakkoord. Met
het Open Huis Houten willen de formerende partijen laten zien dat inwoners centraal staan en
dat we gezamenlijk bouwen aan de toekomst van Houten.
De formerende partijen geven aan deze open manier van werken ook in de komende periode
voort te zetten. Daarom wordt, nadat een eerste versie van het coalitieakkoord gereed is,
opnieuw een bijeenkomst georganiseerd waarbij inwoners, organisaties en andere
betrokkenen de gelegenheid krijgen om mee te denken en hun reactie te geven op de plannen.