Van een juich-stemming bij de hoorzitting van de gemeente Houten over de mogelijke verruiming van de zondagsopenstelling was geen sprake. Er zitten veel kanten aan het vraagstuk.

Als de raad kiest voor volledige vrijgave van de openingstijden, dan betekent dit niet dat alle winkels op zondag open gaan. “Mensen zullen teleurgesteld worden, als ze zondags voor gesloten deuren komen te staan”, aldus een deelnemer aan de hoorzitting. Supermarkten verwachten omzetstijging, waarop een ondernemer ad rem reageerde dat “deze dan wel bij de kleine ondernemer vandaan zal komen”. Er gaan steeds meer winkels dicht, kunnen ze de dure opening op zondag wel hebben en sluiten niet nog meer winkels hun deuren? De een wil vrijheid voor de ondernemer, maar bij vrijgeven van de winkeltijden moet de gemeente wel bemiddelen om samen tot een Houtense variant van de winkeltijden te komen. Een ander wilde weten waarom er geen consumenten in de zaal zaten, ondanks een oproep op Facebook. “Is er wel zo’n behoefte dan?” vroeg hij zich af. Een ondernemer riep de gemeente en de winkeliersvereniging op om op zondag evenementen te subsidiëren, zodat het gezellig wordt op het Rond. Helaas gaven diverse ondernemers aan nauwelijks te verdienen op zondag, dus is daar dan wel geld voor? Aanwezig kerken riepen op tot zondagsrust, terwijl anderen shoppen ook zondagsrust vinden. Ten koste van het sociale leven van de ondernemer, dat dan weer wel.
De gemeente zal 10 februari twee varianten voorleggen aan de raad: alle openingstijden vrijgeven of de winkeliers de mogelijkheid geven op zondag van 12 tot 19 uur open te gaan. Als er geen meerderheid is voor een van de opties blijven wij de huidige twaalf zondagen per deelgebied van Houten houden. Waarom het College niet meer opties aan de raad voorlegt, werd niet duidelijk. Een variant met minder zondagen of alleen de supermarkten open, moet de raad zelf maar voorleggen aldus de wethouder.
De ChristenUnie, het CDA, ITH en SGP vinden dat de bevolking moet worden geraadpleegd middels een raadgevend referendum. D66, voorstander van een nieuwe bestuursstijl dichter bij de burger, vond dat niet nodig. De overheid moet niet langer de winkeltijden bepalen, dat moet de ondernemer zelf doen. En ze hadden de verkiezingen toch gewonnen? Andere vonden dat er niet voldoende tijd is voor een referendum. De CU en de SGP zullen op 10 februari toch aan dringen op een raadgevend referendum. “Wij willen graag een maatschappelijk debat”. De keuze voor openstelling is voor velen ingrijpend. Voordat wij daarover besluiten, willen wij daar eerst de mening van de Houtenaar over horen. Maak alvast uw keuze:
– zondagsopening geheel vrijlaten aan de ondernemer
– zondagsopening van 12 tot 19 uur (Nieuwegeins variant)
– alleen supermarkten open (Bunnikse variant)
– huidige variant (12 zondagen per jaar open)

Pascal Ooms

Raadslid SGP